Kulde ved vinduer

Hej

Jeg bor i et hus fra 2005 med Rationel småsprossede vinduer i træ - 2 og 3 fag med tre ruder i hvert, lukket med hasper.

Jeg oplever en del kulde og træk ved vinduerne - temperaturen i vindueskarmene er ca. 2,2 grader lavere end i resten af rummet (20,1 vs. 22,3 pt.) Helt oppe ved ruden er temperaturen under 19 grader. Sidder man i sofaen under vinduet, føles det som om det trækker med kold luft. Vi har gulvvarme, så der sidder ingen radiator under vinduerne, hvilket nok ellers kunne have afhjulpet ubehaget.

Er det noget man kan gøre noget ved, uden at skifte vinduerne ud? Kan man justere hasperne, så vinduerne lukker strammere til? Eller vil det fx hjælpe at skifte lister i vinduesrammerne? At smøre listerne med silikone?

Håber I kan hjælpe før vinteren kommer :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Temperaturen 3 cm fra ruden er faktisk nede på 18 - altså mere end 4 grader lavere end i midten af rummet.

Til at starte med kan du jo undersøge om det er fordi dit vindue ikke slutter tæt, for så vil nye lister nok hjælpe, hvis de er tætte gør hverken silikone, lister eller stramme hasper nogen forskel, så er det bare fordi de ikke isolere så godt.. måske er termoruderne punkteret?

jeg har ikke målt temperaturen ved siden af vinduet, men brugt et IR termometer på ruderne, en aften hvor der var -5 grader udenfor, nogen af mine gamle ruder fra før 2000, var helt nede på 12-13 grader, ( 1 lags ruden i badeværelset fra 1965, var kun 6 grader :( ) hvor vores nye rude i vinduet i køkkenet var 19 grader.. 

Om vores gamle ruder så er punkteret eller de bare ikke var bedre dengang skal jeg ikke kunne sige..

lav den test her.. https://www.youtube.com/watch?v=FSoAofgLS9Y

En almindelig termorude uden Argongasser isolerer lige godt, om den er punkteret eller ej.

En punkteret lavenergirude vil nok  hvis Argongassen forsvinder isolere lidt dårligere.

Du skal finde ud af om det er træk eller blot kuldenedfald.

Prøv i blæsevejr at føre en cigaret langs overgang ramme/karm.

Med den årgang af vinduer er det lavenergiruder du har, men lavenergiruder er blevet bedre isolerende siden da.

Det er jeg så lidt uenig i. En punkteret almindelig termorude trækker fugt ind (dugger mellem glassene) og det nedkøler mere end en intakt termorude   

Forudsat, at du får nye gummilister i vinduerne, så overvej at rykke dine møbler længere ind i stuen om vinteren. Ren gulvvarme som kilde skal have mulighed for at stige op og bremse kuldenedfald fra ruderne. Hvis din sofa står tæt på ydervæggen med vinduer, bremser du den varme luft.


 

Medmindre du har 3-lags super energi vinduer, vil der altid være mere eller mindre kuldenedfald ved vinduer. Luften der bliver køligere end i resten af rummet og som bekendt vil kold og varm luft altid prøve at bytte plads, dette kan føles som træk. Fra denne side af skærmen kan jeg dog ikke vurdere om dine vinduer rent faktisk er utætte

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Palle,

Som flere påpeger i tråden, kan dit problem skyldes, at fugerne omkring dit vindue trænger til at blive skiftet, hvilket jo er en væsentligt billigere løsning end at udskifte vinduet. Men ingen har hidtil ledet dig videre på bolius guide til vinduesfuger, og hvordan man udskifter dem. Den får du lige af mig: https://www.bolius.dk/fuger-omkring-vinduer-og-doere-16666.

Hilsen Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis