Lys går ud når det dæmpes

Vi købte et hus for 4 år siden og problemet har altid været der.  I køkken, gang og badeværelse har vi indbygningsspots i loftet. Det er spot med en GU4 fatning og med 20 w pærer i. Når man dæmper lyset ved at holde kontakten inde. Så dæmpes lyset, men efter 30 sekunder går lyset ud og kan ikke tændes igen før jeg har slukket og tændt for relæet. Hvad kan problemet være?

Vi har levet med dette. Men nu er der to af spotse som ikke virker i køkkenet, selv med ny pære. Og det betydet nu at alle spot i køkkenet slukker og vi ikke har lys der ude længere. 

Jeg overvejer at skifte alle spot ud til en 230 v GU10 fatning og så få LED. Men skal der så trækkes nye ledninger? 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis transformatorerne ikke er dæmpbare er de nok stået af.

De kan også have været underdimensioneret, lagt for varmt, eller bare trætte.

Det giver god mening med gu10 i stedet, og der skal trækkes downlight kabel eller tilsvarende efter fabrikantens anvisninger, hvis ikke der allerede er. Der skal selvfølgelig også helt nye lampehuse i.


Elektronikteknikeren

Det kan også være lysdæmperen der er træt... Jeg har lige skiftet en gammel elektronisk LK dæmper, der blev ved med slukke, når man dæmpede, men kunne godt køre på fuldt blus (hvilket jo ikke er meningen med en dæmper).


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis