Naturgas fyr vs luft til luft varmepumpe, hvad er billigst ?

Hej,

Jeg har et ældre hus fra 1951/1980 tilbygning med kælder. Jeg har nyt (2013) naturgasfyr og i år fik jeg installeret et varmepumpe PANASONIC HZ35TKE til at køle om sommeren og jeg bruger den nu til varme (jeg har endnu ikke tændt for fyret) men jeg ved ikke om det er billigere eller dyrere end med Naturgas fyret. Nogen der har et bud ? Skal jeg tænde for fyret i stedet for ? Jeg vil gætte på det er billigere i og med jeg ikke opvarmer min kælderen (den sidder på stueetagen) men alligevel jeg har ikke rigtig en ide. Vi kan se bort fra jeg ikke opvarmer kælderen for et kort stund. Jeg kan se at jeg har brugt mellem 7-10kW på en dag når jeg bruge den (pumpen) for at holde sådan ca. 21-22 grader (og det er med de temperaturer der er lige nu) som jeg har når jeg bruger naturgas fyret.

/donnib


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor meget gas skal du bruge i samme tidsrum, og hvad koster el henholdsvis gas i det tidsrum?


fase

@S. Fabrin, det er et godt spørgsmål. Jeg har ikke fyret tændt nu så jeg skal ikke kunne sige hvad det koster at opvarme samme areal med den. Jeg kan kun de normale gas el priser sådan generelt altså ca. 2,5kr / kW og ca. 8kr / m3


 

Du kunne jo prøve at tænde fyret og aflæse måleren ved start og slut af et døgn. Derfra kan du se, hvor meget gas du bruger, og ud fra det beregne prisen.


fase
S. Fabrin skrev den 27-10-2018 14:21:40

Du kunne jo prøve at tænde fyret og aflæse måleren ved start og slut af et døgn. Derfra kan du se, hvor meget gas du bruger, og ud fra det beregne prisen.

 Jo men det er ikke lige til, det kræver man lige lukker for varmen i kælderen og så vil jeg tro at tallene vil være mere retsvisende efter en dags tid da den formentligt vil bruge mere energi til opstart. Jeg var egentligt mere ud efter et skøn men du har ret denne øvelse vil være den mest retsvisende.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis