Støer i hårdttrå

Jeg skal have bygget mig en terrasse i hårdttræ (Ipe, Cumaru el. lign) og er ved at kigge på hvordan jeg skal lave skelettet under brædderne. Nedereste del vil blive lavet med støbte punktfundamenter og trykkede reglar. 

Mit spørgsmål går på hvad jeg skal bruge til strøer. Det oplagte var jo også bare at bruge trykkede reglar, men jeg kan se, at der er en del forhandlersider, der anbefaler hårdttræsstrøer for at tykke modvirke terrassebrædderne, der arbejder (fx. at de ikke kan trække skruen op).

Hårdttræsstrøer er både dyrere og arbejdet noget mere omstændigt, da der skal forbores i strøen for alle skruer

Nogle der har erfaring selv med den ene eller anden løsning?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke lagt en terrasse, men købte på et tidspunkt nogle strøer i Merbau (mener de var 75x50) til et andet projekt.
Da de ankom var de rimeligt pæne, men jeg lagde dem på lager i et par måneder og de slog sig en del. Den ene skar jeg op på den lange led (halverede), og det frigav nogle spændinger der gjorde at træet slog sig helt vildt.
Så jeg tror at strøer i trykket træ er nemmere og sikrere at arbejde med    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej jensen47


Vi har to terrasser som begge er lavet med Ipe-brædder og med samme opbygning som du påtænker at lave.

De er begge 4 år gamle.

Den ene er lavet med hårdttræsstrøer og den anden med trykkede strøer.

Jeg har helt klart fortrudt at vi brugte trykkede strøer på den ene for at spare ca 1000 kr, og i sommer havde jeg alle brædderne oppe for at skifte de trykkede strøer til hårdttræ. Brædderne, der lå på de trykkede strøer, havde slået/vredet sig en del mere end dem på hårdttræsstrøerne  og det så ikke pænt ud at fugerne var blevet så uens.

Min nabo har også en terrasse i hårdttræ på trykkede strøer, og den er nu 8 år gammel. Da han lavede den, lagde han tagpap mellem strøerne og brædderne for at beskytte strøerne, men alligevel er strøerne nu ved at rådne i oversiden efter kun 8 år.


Så jeg ville helt klart vælge hårdttræsstrøer selvom de er lidt dyrere og selvom det er nødvendig at bore for.

Jeg har selv lavet begge terrasser (med et par hjælpende hænder fra min bror) og det tog kun marginalt længere tid at lave den med hårdttræsstrøer.

Det er mest et spørgsmål om at få det hele stillet rigtigt an.


Jeg har også hjulpet min bror og nogle venner med deres terrasser, så jeg kan efterhånden en hel del tips og tricks.

Så du kan bare spørge, hvis du savner lidt gode råd.


Tak for det Fodværkeren. Jeg vil gå efter at lave et skelet med reglar nederst og strøer i hårdttræ øverst. 

Længden på terrassen bliver 4,80 m. Jeg er i tvivl om jeg skal have 3 eller 4 fundamenter den vej (hhv 2,4m eller 1,7m i spænd). Hælder nok mest til 4, men det er jo også nogle ekstra punkter at grave og støbe . Hvor kan jeg finde en tabel over nedbøjning/anbefalede spænvidder for reglar?

(Terrassen bliver 6 m den anden vej, dvs 7 punker den vej da hårdttræsspær max må spænde 1 m - så enten er det 3x7 punkter eller 4x7)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis