Ændre omdrejningsretning på søjleboremaskine ?

Jeg har en billig 3 X 400V søjleboremaskine - jeg tror det er af mærket TRU - som jeg gerne vil kunne skifte omdrejningsretning på.

Jeg vil bevare den eksisterende ON/OFF (grøn/rød) enhed - blot et simpelt tryknapsystem - til den "normale" omdrejningsretning - så sparer jeg jo en kontaktor til det formål - den er der jo allerede, og lad os kalde den MASTERSWITCHEN.

Det er ikke noget problem at indsætte et relæ med 2 sæt omskifterkontakter på 2 af faserne - når relæet IKKE er aktiveret, køres normalt, og aktiveres relæet, vendes omdrejningsretningen.

MEN ...

det er IKKE GODT, at det indsatte relæ kan aktiveres/deaktives medens maskinen kører. 

Derfor vil jeg gerne have, at det indsatte relæ KUN kan aktiveres/deaktiveres med MASTERSWITCHEN OFF - altså ingen spænding på systemet.

Jeg ved godt der er mange diagrammer at finde "derude", men de genbruger jo ikke min MASTERSWITCH, men lægger ud med 2 kontaktorer mm.... og så bliver det lige pludselig en dyr facilitet at lave på en så billig maskine.

Er der nogen, som har en ide til, hvordan det gøres ?




Mvh
KSor, Århus V
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du køber en almindelig 3 polet drejeomskifter LINK  til motorer. Den sidder før din masterswitch og skal være 1 - 0 - 2 . Så afbrydes på vej over til anden omløbsretning og din "masterswitc" skal genindtrykkes før du kan køre igen. Derved får du ikke denne huggen i den anden retning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kunne jo også sætte en simpel 3 faset vendeomskifter på tilledningen, så kan du vende o/m, og stadigvæk bevare din originale on/off

Sådan en omskifter burde kunne findes brugt, til få kr.

Eller kik i gemmerne   


Vi prøver igen, i morgen --

... nu skrev jeg jo, at det er en billig maskine   - så masterswitchen går faktisk IKKE OFF, når den mister spændingen !

Men det hele er vel klaret med den "drejeomskifter", som du anbefaler, men jeg har dårlige erfaringer med dem - de brænder for hurtigt i stykker, synes jeg - vel fordi man netop "hugger" den i modsat retning for hurtigt - så der er brug for en "forsinkelse".

Kunne en forsinkelse 0,25 sekund længere en "træktiden" på det indsatte relæ er problemet løst, men er det til at lave med "varer fra hylden" ?

Jeg har nok af kontaktor mm., så jeg kunne lave den "rigtige" løsning, men der er jo også begrænset plads i "hovedet" på en sådan søjleboremaskine.



Mvh
KSor, Århus V

Uanset hvor billig en maskinen det er så skulle den overholde gældende regler. Prøv at tænde maskinen, hive strømmen fra og tilslutte igen. Så bør den altså ikke starte op igen. Det er en regel fra 50-60 år siden.

Du bestemmer jo selv hvor længe du "parkerer" i nul området på de manuelle omskiftere. Den jeg har link til er på 20 A så den vil holde længe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-10-2018 21:48:08

Uanset hvor billig en maskinen det er så skulle den overholde gældende regler. Prøv at tænde maskinen, hive strømmen fra og tilslutte igen. Så bør den altså ikke starte op igen. Det er en regel fra 50-60 år siden.

Du bestemmer jo selv hvor længe du "parkerer" i nul området på de manuelle omskiftere. Den jeg har link til er på 20 A så den vil holde længe.

Jeg prøvede faktisk netop dette inden jeg svarede på dit indlæg - så hvis det er gældende regler, så står der rigtig mange søjleboremaskine rundt omkring, som ikke overholder reglerne - der er solgt rigtig mange af dem her i landet !

Det "selv at bestemme parkeringstiden" er jo lidt det samme, som "bare at afholde sig fra at aktivere/deaktivere det indsatte relæ medens maskinen kører" - det er ikke så elegant en løsning, som hvis man slet ikke KUNNE aktivere/deaktivere det indsatte relæ medens maskinen kører.  


Mvh
KSor, Århus V
Annonce

Du vil da sagtens kunne opbygge det med relæer, og tidsrelæer så du ikke kan hugge den i bak, inder der er gået et vist antal sekunder, men så bliver det jo pludselig et lidt større setup. (som en aut. stjerne trekant med relæer, som i øvrigt nemt kunne bruges til dit formål, med lidt omstrikning)

Du kunne også montere en frekvensomformer, så har du alle muligheder.

og her kan man så dreje den direkte i bak, og afhængig af rampe op og ned tider, går der så lidt tid inden den bakker, fra man har aktiveret kontakten.

Jeg har nu aldrig brændt omskiftere af, men det var også af dem gamle stabile type, men er gået over til frekvensomformere på drejebænk og fræser.

Kender godt TRU boremaskinen, og der er ikke strømfaldsrelæ.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis du kun skal bruge "bakfunktionen" lejlighedsvis, kunne du via CEE 400 V stikudtag købe hanstikket med "vendbar" fase. Det koster ikke mange kroner, og virker altid.


Søren O

På arbejde bruger vi ofte søjleboremaskine til gevindskæring. Der er det nødvendigt at kunne bakke snittap op igen. Og i den forbindelse et lille fif. Når man slår bak vil snittap tit slippe i borepatron. Det gør den sjældent hvis man laver til spænding med håndtag samtidig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-10-2018 07:56:12

På arbejde bruger vi ofte søjleboremaskine til gevindskæring. Der er det nødvendigt at kunne bakke snittap op igen. Og i den forbindelse et lille fif. Når man slår bak vil snittap tit slippe i borepatron. Det gør den sjældent hvis man laver til spænding med håndtag samtidig.

 Hvad mener du med:

"... hvis man laver til spænding med håndtag samtidig."

... og, hvis jeg forstår dig ret, så går I direkte fra FREM til BAK uden egentlig at stoppe maskinen - korrekt ?

Så kan jeg også lave min løsning, da jeg MEST vil bruge det til BOR med modsat omdrejningsretning.

Men tak for alle forslagene og jeres tid !


Mvh
KSor, Århus V

Du har jo håndtag på siden som du presser boret ned med. Det kaldes tilspænding. Så når snittap skal baglæns kravler den jo selv opad i gevind, men ved at give den modstand undgår vi at den slipper løs i borepatron. Den del af mit indlæg har ikke direkte forbindelse til frem / bak installationen men er bare en forklaring hvor / hvordan vi bruger det.

Ikke korrekt med direkte frem og bak. Det er en stor professionel søjleboremaskine. Der er ikke indbygget nogen tidsrelæ så vi trykker på stop knap og venter til motor er gået i stå, så startes baglæns. Er der nogen der glemmer det, lyder det lidt grov og der kommer lidt brummen ovre fra værktøjs mager mester. 

Det samme er tilfældet med 3 metal fræsemaskiner som også kan bore. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis