Bærende bjælke beregning

Hej, 

Sidder der nogen herinde der evt. kunne beregne hvor stor en bjælke jeg skal lægge op i forbindelse med at fjerne en væg - Eller rettere, tidligere ejer har allerede fjernet væggen, men tror den var bærende. 

Huset er muret med ydre og indervæg

og måler 8 x 8 m med fuld kælder, stue og 1. sal med skråvæg. 

Væggene indvendig er også murede. 

den gamle væg målte / Der hvor evt. bjælke skal ligge måler 4,30 m på tværs

Vedhæfter også et par billeder, hvis det giver nogen som helst mening.


Hvis der mangler noget info, fremskaffer jeg det hurtigst muligt 

På forhånd tak...






 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For det første, er dine spær pakket ind i plastic?

For det andet, så får man en ingeniør til at regne på sådan en bjælke! Der er ting der ikke er gør-det-selv arbejde, og beregning af sådanne bjælker står øverst på den liste. Jeg kan bilde dig hvad som helst ind, og hvis jeg tager fejl, så er det bare surt. En ingeniør har en forsikring der dækker sådanne ting.

Det fremgår ikke klart hvordan dine bjælker ligger. Kunne du ikke tegne bjælkerne ind på din tegning (den øverst oppe).

Normalt er der en langsgående bærende mur gennem et hus hvor loftblælkerne bliver understøttet. Bjælkerne kan også være delt, så de går fra ydermur og ind til den bærende mur.

En mur i samme retning som loftbjælkerne er normalt ikke bærende.


Søren O

Fuskermetoden er jo at finde et f.eks. H-jern der er så overdimensioneret at du føler dig helt sikker på at det er godt nok men der kommer du nok ud i det problem at så begynder der at blive problemer med lofthøjden under bjælken. Det problem havde jeg i hvert fald og bla. af den grund valgte jeg at få en ingeniør til at regne på det så jeg kunne nøjes med netop den rigtige højde bjælke. Det kostede 7.000 kr for 5 år siden, jeg synes det var penge godt givet ud. 

Helt klart ingeniør arbejde !!


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Jeg er med på at det er ingeniør arbejde, men måske der sad en herinde? 

Alt er pakket ind i plastik og aviser gerne i en kombi med tegnstifter :/ 


Prøver lige at brække lidt ned så man kan se spærrene i morgen. Men altså huset er ikke væltet, eller slået revner de sidste 5 år efter at man har fjernet væggen... 

Annonce

Det er normalt rigtig skidt at pakke tagkonstruktion ind i plastik. Men hvis der samtidig er sørget for god ventilation nede fra tagfod, og op til rygning så kan det nok gå an.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det koster ca. 4.000 at få regnet - så har du også en forsikring i ryggen og kan sove trygt om natten


 Certificeret Statiker

Har lige købt det, manden der boede der var psykisk syg, så er startet fra en ende med at lave det rigtigt.. Der er mange dårlige løsninger! 



Dette er uden ansvar for at størrelsen er rigtig. Dette er kun et udtryk for erfaring med forskellige konstruktioner og opslag. 

Du kan ligge en ipe 220 jernbjælke op og pakke den ind i gips for brandsikkerhed. Ellers kan en 140 x 300 som jo kan laves som synlig og derfor nemmere og integrere.

Det ser ud til at der er en muret væg som skal stå i ovenpå bjælken.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis