Vertikal vindmølle

Hej

Jeg vil meget gerne blive klogere på Off Grid Living (vil bygge selv er målet, så meget genbrug som muligt) og er nået frem til el delen. Min tanke er at benytte vertikale vindmøller, men hvordan finder man ud af hvor meget den skal kunne levere årligt? Og mht. lagring af overskud til stille perioder, er det så realistisk  at tro man kan dække det helt selv?

På forhånd tak for input😊


Mvh
Frk. Sommer
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altså hvis du har en stor nok batteribank og mølle, kan alting lade sig gøre.

Du skal nok have en god 10kw mølle hvis du skal drive en almindelig husstand. Og så har belligenhed meget at sige ifht. vind.

Og overvej gas til madlavning, evt. fra flaske, det letter en del på elbehovet.

Hvorfor skal det lige være en vwt turbine?


Elektronikteknikeren

jeg har et sommerhus som i mange år var off grid - det kan naturligvis godt lade sig gøre hvis man er indstillet på kompromier.

mit råd er:

1. start med at isolere dit hus og sikre lavenergi vinduer - det nytter ikke nogetat producere en masse energi hvis de fiser lige så hurtigt ud.

2. dernæst få lavet solvarme. vacumrør er ikke dyre og ekstrem effektive også i den kolde del af året.

en stor isoleret VVB (300 l) sikre at varmen kan gemmes og det er ren lavteknologi uden kemikalier m.m. 300 l sikre varmt forbrugsvand i 3-5 dage afhængig af sol og vind.

der vil være få dage med lunkent vand og det kan evt løses med en gennemstrømsvarmer.

ca 3-4 m2 kan dække en families varme og varmt vand i 9-10 mdr om året.

3. drop vindmøllen med mindre du bor ved åbne marker - i en have er effekten så lille at et enkelt solcelle panel kan konkurrere.

solceller er lydløse og kræver mnimal vedligehold.

4. når solvarmen er på plads kan du overveje at udbygge med solceller.

solceller bør IKKE tilsluttes batterier da de belaster miljøet og de skal skiftes ca 3-10 år, istedet bør det samme beløb som batterier koster bruges på at få rigtig strøm, og så bruge elnettet som batteri (jeg har prøvet med 16 batterier til solceller i en årrække og detfungerede på godt OG ondt)

når nu har ovenstående så kan du evt gå videre med at mindske dit forbrug f.eks. varmepumpe/jordvarme, specielle A+++ køleskabe, undværre fryser m.m.

og endelig en brænde ovn til at supplere når solvarmen ikke rækker i dec, jan og feb.


jeg har det hele i mit sommerhus, og det er varmet op hele året uden nævneværdige udgifter lige som at vi fra maj til sep har alt det varme vand vi kan bruge - om vinteren henter jeg den oplagrede strøm tilbage og bruger på varme pumpen.

ovenstående gør dig således selvforsynende men ikke offgrid

offgrid vil være svært at lave med en forsynings sikkerhed

jeg tjekkede også vindmøller (båd modeller og hjemmebyggede vertikale), og fandt hurtig ud af at effekten i en hus/havemølle er minimal (40-60 watt) og her er en solcelle på 200 watt et bedre og billigere alternativ - skal en mølle op og producere noget skal den have en mast på mindst 10-15 meter og et vingefang på 3-5 meter samtidig med fri bane  mod syd, vest og nord i mindst 300 meter og gerne mere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis