Flot udfyldning af hul i trægulvet efter gammel dør+væg

Hej

Jeg har fjernet en dør og den væg, som den sad i. Så nu har jeg 130 cm åbning ud til gangen i stedet for en dør. Det har efterladt et hul som jeg ønsker at udfylde på en flot måde. 

Hullet ser sådan ud, men det skal selvfølgelig rettes til så det bliver fuldstændig rektangulært:

Parketgulvet er ca 2 cm tykt.

Jeg hælder mest til ikke at forsøge at skjule at jeg har fjernet noget og I stedet fremhæve overgangen fra gangen til stuen med en stribe som visuelt skiller sig ud fra gulvet. 

Jeg har to ideer: 

- Mørkt træ som ahorn eller lignende

- Sten eksempelvis kunne man købe sådan en vindueskarm i poleret granit og skære til

Ligegyldigt hvad jeg gør, skal det passes fint ned i hullet og understøttes og så tænker jeg at det skal limes fast? Tror I det bliver nødvendigt med en fuge. 

Hvis I har nogle gode ideer til hvordan man kunne fastgøre det, vil jeg meget gerne høre om det? Ideer til materialer og det æstetiske er også velkomne.



Mvh Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville vælge børstet rustfrit stål, med en træstav under til at bære. Stålpladen kan klæbes.


Tror ikke du undgår en fuge, da gulvet kan bevæge sig, skal det nye stykke jo kompensere for de bevægelser som parketgulvet kan give, så vil en elastisk fuge nok ikke kunne undgås..

Hvad løsning der visuelt vælges er svært lige og give bud på  

Gulvet kan nok give sig 6-8 mm fra sommer til vinter. Det kan elastisk fuge ikke kompensere for. Så jeg tror du er nødsaget til at lave noget der går lidt ind over i begge sider. Så er en tynd plade øverst det bedste. Den kan så være, sort malet jern, alu eller rustfri stål.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Rolig nu. Vi taler vel ikke om et uisoleret almuehus med jernvinduer og utætte vægge.

Jeg har et lignende gulv med elestiske fuger, men har aldrig oplevet at de bevæger sig sommer/vinter. Måske en millimeter.

Ja, der skal selvfølgelig være lidt elasticitet, men slet ikke så voldsomt som nogle her mener.


Og mit gulv i et kontor er igennem en dør blevet limet fast med gulvet i køkken. Dørtrin er fjernet, og der er gulvvarme. De 3-4 gulvplanker det drejer sig om laver en sprække på tvær samlingen på næsten 0 mm om sommeren og ca. 3 mm om vinteren 2 steder


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar. Jeg synes det lydder som om at jeg skal forsøge at undgå for "tæt" en samling med det nye, så jeg giver det et skud med en rustfri stålplade understøttet af et bræt. Det er også nemt at fjerne og skifte, hvis jeg ikke er tilfreds med det. 


Mvh Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også