Elvarmemåtter - hævning af gulv?

Hej alle!

Jeg håber, at I kan hjælpe mig. Jeg står og skal have lagt nyt gulv i hele huse. Der skal lægges træparket i hele huset, bortset fra køkkenet (og badeværelserne) hvor der skal lægges fliser. I køkkenet har jeg besluttet at få lagt elvarmemåtter under fliserne. Nu kommer spørgsmålet:

I køkkenet er der på nuværende tidspunkt trægulv som ligger på strøer. Alt dette bliver fjernet og så regner jeg med (med stor sikkerhed), at der vil være beton under. Nu er elmåtterne og fliserne ikke særlige tykke, hvilket betyder, at hvis vi sætter dem direkte på betonfladen, bliver det ikke samme plan som den tilstødende gang (hvor der kommer strøer, spånplade og 22mm parket). Derfor vil jeg høre, hvordan vi kan hæve gulvet i køkkenet til det ønskede niveau inden vi lægger elmåtter og sætter fliser på (så det ender med at flugte i højden med gangen). Jeg vil helst undgå at skulle have fat i en murer - så håber, at I har kreative forslag til at hæve undergulvet (måske nogle isolerende plader af en art?)

Jeg ser frem til at høre fra jer - og mange tak!

Jesper


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal jo helst være 300mm isolering under fliserne, eller i hvert fald noget isolering, så varmen ikke futter ned i undergrunden og giver dig kæmpe el regning. Denne isolering kan bringe dig op på niveau med resten af gulvet.

Hvorfor i øvrigt ikke vælge vandbaseret gulvvarme? Det koster en fjerdedel at opvarme med ca.


Elektronikteknikeren

Mange tak for svaret!

Jeg kunne have tilføjet, at vi har varm (og tør) kælder - så jeg ved ikke, om ekstra isolering er nødvendigt? Såfremt jeg lægger ekstra isolering - hvad skal der så lægges oven på isoleringen inden jeg lægger varmemåtten?

Jeg har overvejet vandbaseret gulvvarme, men det er for omfangsrigt med installation, omkostninger og få fagmænd ind. Køkkenet er "kun" 20kvm og der er fortsat radiator, så gulvvarmen er til at sørge for fliserne ikke er iskolde - ikke opvarme rummet. 

Når der er kælder under, betyder isoleringen mindre, men den er god da varmen så ikke ryger gennem betonen og ud gennem murværket.

Wedipladerne kan monteres i fliseklæb og der kan lægges klinker og måtter direkte på pladen, også i fliseklæb, derfor er den super egnet til netop din problematik.

Endvidere vil du opleve en hurtigere opvarmning, da betonen ikke skal varmes op først, det koster tid og knaster. Endvidere vil gulvet blive så hurtigt regulerende, at du kan sætte en termostat op med timer, så du kan spare strømmen om natten/når du er på arbejde.

Af hensyn til konkurrencen og det frie markeds kræfter, vil jeg oplyse dig om at der findes væsentlig billigere producenter af samme produkt, som blot går under andre navne:

Link

Så er det bare at vælge en størrelse der passer med afstanden ned til gulvet, så det går op med højden.



Elektronikteknikeren

Hej Gregeren,


Tak igen for din input - super brugbart.

Et hurtigt spørgsmål. Når vi nu fjerner det gamle gulv i køkkenet, forestiller jeg mig, at der er over 10cm ned til beton-underlaget. Giver det mening at lade strøerne ligge, lægge noget isolering mellem, og så lægge wedi-pladderne oven på strøerne (og til sidst elvarme-måtterne og fliserne) - eller går det ikke med strøerne under varmemåtterne?

Mange tak!
Jesper

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis