Skjul synlige varmerør

Hej.

Jeg står og skal overtage et  70'er hus som der har synlige varmerør til radiatoren. Dem vil jeg gerne have skjult, (de er idag i rørpaneler, men de virker noget klodset) men er i tvivl om hvilken vej jeg skal gå.

Efter hvad jeg kan læse mig frem har jeg følgende muligheder:

1. træk dem over loftet, jeg skal også have skiftet loftpladerne, så måske det kunne gøres i samme omgang? Dog er fruen ikke glad for at der vil være synlige rør ned fra loftet, kan disse evt. nemt ligges ind i væggen?

2. Fræse en rille i gulvet og ligge dem der i. Jeg skal alligevel have skiftet det gamle gulvtæppe på beton, ud med med et laminatgulv. Men jeg har ikke haft held til at finde ud af hvad der er af krav og metoder hertil. Vil derfor høre om der er nogle erfaringer her inde? umiddelbart hælder jeg mest til denne løsning, men er som sagt i tvivl. :)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Det er noget skrammel at lægge det op på loftet. Det ser ikke godt ud synlig ned ad væggen, ligesom der er problemer med udluftning, rør der risikerer at fryse m.m.

Du kan fræse et spor i gulvet, og lægge dem den vej. Det indebærer at du skal lave det i plastrør som rør i rør Altså skal der fræses riller fra hver radiator, og hen til teknik skabet ( eller til en fordeler hvor rørene kommer ind nu ). Her skal der så trækkes 2 rør til hver radiator. Rør kan gå op i væggen i en koblingsdåse, som sidder så radiator termostat og retur går lige ind imod væggen. Så er du fri for at de kommer op igennem gulvet. Det har jeg selv gjort i min stue, men har også teknikken nede i kælder ca. midt i huset. 

Men jeg ville nok tage den store tur og så hugge betonen op, grave ud til isolering og lave gulvvarme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man er ikke nødt til at anvende fittings i beton, det må man ikke. Pex rør bøjes op imod radiator ( der skal hugges noget dybere der, og fittings bruges oppe ved radiator. Jeg har ført både frem og retur løb op i samme ende, med en særlig kobling der sidder nederst og så er fremløb ført op derfra med forcromet rør. ELLER man skal føre rørene op hugget ind i vægge ( skrå så er det nemmere at dreje ved gulvet ) og afslutte med koblingsdåse,  lige ud for termostat og retur.

Man kan bruge dobbelt koblingsdåse og gå videre til næste radiator.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvor meget kan man mon bøje fx. 20 mm pex-rør uden risiko for at de får et knæk især når de bliver varme?

ev elmand skrev den 24-10-2018 09:42:11

Velkommen på lds. 

Det er noget skrammel at lægge det op på loftet. Det ser ikke godt ud synlig ned ad væggen, ligesom der er problemer med udluftning, rør der risikerer at fryse m.m.

Du kan fræse et spor i gulvet, og lægge dem den vej. Det indebærer at du skal lave det i plastrør som rør i rør Altså skal der fræses riller fra hver radiator, og hen til teknik skabet ( eller til en fordeler hvor rørene kommer ind nu ). Her skal der så trækkes 2 rør til hver radiator. Rør kan gå op i væggen i en koblingsdåse, som sidder så radiator termostat og retur går lige ind imod væggen. Så er du fri for at de kommer op igennem gulvet. Det har jeg selv gjort i min stue, men har også teknikken nede i kælder ca. midt i huset. 

Men jeg ville nok tage den store tur og så hugge betonen op, grave ud til isolering og lave gulvvarme.

Det lyder lovende, men forstår jeg rigtigt at hver enkelt radiator skal tilkobles direkte til teknik skabet, eller kan man lave en form for serie, hvor radiatorene monteres på en "hovedledning" Jeg har intet kendskab til vvs, hvilket også er årsagen til at jeg nok vil alliere mig med en vvs'er, så kan han ligge rørene, hvor jeg bare gør klar til ham.

Havde godt tænk om skulle jeg tage den helt store tur og få lagt gulvvarme, men må nok anerkende at den opgave er for uoverskuelig i øjeblikket, så nøjes med radiatorene. 

Annonce

Få rørføringen lavet som 2-streng anlæg.  

Som elmand skriver, så finder der "sløjfedåser" så fremløb føres fra første radiator og videre til resten. Det samme gælder for returløb, således at alle radiatorer bliver tilsluttet både fremløb- og returledning (2-kreds). 


Søren O

Da vi ikke har hverken set huset, eller har plantegning, så er det jo stort set gætterier, om det kan lade sig gøre i forhold til teknik rum. . Du skal have besøg af VVS og lade ham komme med forslag. 

Frank Chr. Der findes bøjefix som man sætter omkring pex rør når de skal fastholdes i en skarp bøjning. Desuden er det anerkendt metode at varme det og holde det bukket til det bliver kold. Så beholder det stillingen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis