Trykprøvning af gulvvarme - hvad skal driftstryk være?

Jeg har fået lagt gulvvarmerørene og vil have lavet en trykprøvning af systemet inden jeg lukker det til. Men, proceduren forvirrer mig noget.

Roth foreskriver: 

- 2 timer med 1,5 gange driftstrykket

- 10 minutter med 0,5 gange driftstrykket

Men hvad skal driftstrykket være. Jeg havde forstillet mig 2 bar. Hvis jeg bruger 2 bar, så er første skridt med 2 x 1,5 = 3 bar, hvilket lyder fornuftigt. Andet skridt er med 2 x 0,5 = 1 bar. 

Det andet skridt med 1 bar giver ikke mening for mig. Så er der jo ikke nogen forskel imellem det eksterne tryk og trykket i slangerne?!

Please, kan nogen forklare mig hvorfor det vil virke som test-metode?

--Morten



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der iøvrigt nogen der ved hvor man kan leje en trykprøvespand i Nordsjælland. Bor i Birkerød.

Hvis du har direkte fjernvarme har du ingen indflydelse på trykket og den kan meget vel være over 2 bar. 

Det er da også kun det 1,5 x overtryk som giver mening. Dit ordvalg tyder på at du vil trykprøve med fjernvarmens anlægstryk lukket på slanger. Det er ikke tilfældet. 

Trykprøveudstyr har enhver vvs firma.  Ellers må selv konstruere lidt. 2 Haner og et manometer, så lukker du vandværks tryk på indtil rette tryk er opnået. Derefter lukkes for haner og manometer på ikke falde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik.

Fremgangsmåden er dikteret af en branchestandard. Bliver anbefalet af både Roth og Uponor (og sikkert andre).

Har ikke (direkte) fjernvarme og desværre er der ikke 3 bar på vores vandværksvand (øv øv).

Fandt iøvrigt en instruks fra Uponor, som gav forklaringen. Det har noget med at slangerne bliver udvidet under det høje tryk. Når man se hurtigt reducerer trykket, så følgerne slangerne ikke med med det samme. Men når de så gør, så skal trykket stige igen. Det tester man i andet skridt.

--Morten

Fantastisk tak for forklaring. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis