Opbygning af kældergulv

Hej.

Jeg flyttede for ca. 4 år siden ind i et hus fra 74. Overetagen er efterhånden gennemrenoveret, og nu står kælderen for skud. Lige nu står den helt rå, med beton gulve og lofter og pudsede vægge. 

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til hvordan gulvet skal opbygges. Som udgangspunkt skal gulvet ikke bankes op og efterisoleret. Kælderen er 110kvm og jeg skal helst være færdig indenfor de næste par måneder.

Jeg har overvejet at ligge en fugtspærre med PE skum ovenpå betonen, et lag PE skum mere og til sidst et kork eller laminatgulv ovenpå.

Men må jeg det når der ifølge byggetegningen (se billede) er lagt en plastfolie under betonen?

Alternativt skal jeg smide fliser over det hele, men der er jeg bange for at det bliver for fodkoldt. 


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg ville tage nogle trykfaste eps (flamingo) i 50 mm istedet for pe skum de er kapitalar brudende og hvis gulvet er en smulle klamt suger de ikke fugten op. . de placeres derfor dirrekte oven på betonen som isolering og på disse ligge et flydende klikgulv som en nem, hurtig og billig løsning. ved ikke hvor holdbar den vil være men holder nok 5-15 år afhængig af hvor tør kælderen er..mest rigtigt er naturligvis som du selv er inde på at brække op og grave ud til ekstra isolering på den rigtige side af betonen...

mener at vide at man ikke bør have mere end ca 50 mm isolering på den varme side af en dampspærre.

det er ikke godt at have dobbelt dampspærre med materialler imellem, som er det du foreslår. godt nok er betonen uorganisk og vil godt kunne tåle fugten, men vand er ikke uorganisk dvs at der vil kunne gro diverse grønne ting imellem hvis damp/fugt spærres inde imellem de 2 dampspærre.

uanset valg af løsning er en stor del af den offentlige hemmelighed ved en tør kælder at den varmes op ( siger manden som bor i hus med en knas tør kælder)

I min verden er der kun 1 type gulvbelægning der dur i en kælder, nemlig klinker da der så er diffusionsåbent for den opstigende fugt der altid vil være i en kælder.

Trægulve med fugtspærre under er guf for skimmelsvampeangreb.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for svar!

Kælderen er opvarmet til 21°C året rundt, derudover er der installeret genvex anlægt som er koblet på resten af huset. Kælderen virker tør.

Jeg synes at 50mm flamingo lyder som en mulig løsning. Men jeg er bange for at det kommer til at tage for meget af højden dernede.

Jeg har surfet lidt videre, og har fundet en anden løsning som lyder interessant, som en hurtig midlertidig løsning (5-10 år ).

Hvad med at jævne gulvet med selvnivellerende gulvafretningsmasse, og male det med en diffisionsåben epoxymaling, som f.eks. denne:

https://www.malgodt.dk/hagmans-ep-v...aelg-farve

Noget epoxymaling har også en radonnedsættende effekt, og da jeg bor i et område med høj radonmængde, tænker jeg det ville være en god løsning.

Har I noget erfaring med det?


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også