Kantafgrænsning 10x60x17,5 jordfugtig beton nødvendigt??

Jeg er igang med at planlægge terrasse. 

Men er kommet i tvivl ang kantafgrænsningen.

22kg pr stk. 10x60x17,5

Kantafgrænsningssten som denne kan også anvendes som den yderste sten i en belægning, hvor stenen sættes i jordfugtig beton så den holder på belægningen.

Jordfugtig beton? hvad er blanding forhold? støbemix 0-16mm? 4 til 1 BASIS AALBORG CEMENT??

Er det nødvendigt at støbe - kan det ikke holde uden tænker I?

1# Kantafgrænsningssten 10x60x17,5 22kg
2# Jordfugtig beton
3# Jordfugtig beton
4# Jordfugtig beton

Er det ikke nok at komme beton ved 2-3?
Tænker det lettere at få dem til at stå lige ved jeg ikke støber dem i beton. Højden.
Fliserne der lægges er 30x60x6 og 8cm ved indkørsels.

Det jeg vil lave ligner noget ala dette.

Et andet side spørgsmål er vandrenderne jeg har sat. Er det helt skæv placeret? Fald mod bag og til venstre.

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg mener ikke du behøver beton til denne konstruktion. Der vil stort set ikke være belastning på kantsten, nårdet kun er gående trafik på terassen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har en stor indkørsel, hvor der i tidens løb har bakket lastbiler ind. Det være sig fragtmand og skraldebil. Hvis der kommer en med boogi og drejer samtidig, så er der stor tryk sideværts på fliser. Mine belægningssten har ikke nogen kant og de har da flyttet sig 10-12 cm i tidens løb. 

Så er der trafik, så er det godt at støbe under kantsten. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super det gør det noget lettere.. Så det kun ved indkørsels der skal støbes.

Er 1 til 4 en ok blanding 

Nu er det en meget stærk blanding du foreslår. Kører du med støbemix ville jeg mere halvere  cement. Altså 1 : 12

Ålborg Portland mængdeberegner siger 1 : 7,2 ved almindelig parcelhus sokkel. Og din opgave må gerne være sådan at det er til at slå i stykker senere hvis det skal op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

ok fandt forholdene fra en ældre tråd :

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/59292

men 1:10 så det fint stærkt til indkørsels.

Det mener jeg er fuld tilstrækkelig, når du også sammenligner det med sokkel beton. Jeg ser i tråden du linker til at ham der har forstand på beton mener 1 : 15 men 1 : 10 er fint



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når man siger 1 : 10 er det så en del cement og 10 dele støbemix her skal jeg vel bruge noget fint 0-16mm støbemix. 

Hvor mange dele vand snakker vi så om her? 1x? 

Ja 1 del cement og 10 dele støbemix, men det kommer sig ikke så nøje. Til dit brug må du gerne bruge den grove støbemix. Men når du skriver 0 -16 mm så lyder det også som grov. 

Skal vi tage teorien med, så tæller stenene faktisk ikke med i blandingsforhold. Så 1 : 4 med sand alene ville være ok. Men i det her tilfælde er der masser af sten i så denne blanding som foreslået.

Hvis mixen er fugtig er det ikke sikkert du skal have vand i. Har du en tromleblander er det godt at starte med lidt støbemix og så halvejes kommer du med 1/2 delen af cement hvor du så igen slutter med cement. Tag vandet med en spand, så du ved første blanding ved om du har brugt 1/4 - 1/2 spand, så er det lettere ved næste blanding at ramme rigtig.

Hvis det bliver blød som vælling kan det ikke bære kantsten medens det hærder. Når du tager det ud af blandemaskine skal det ikke flade ud i trillebør. Så ordet JORDFUGTIG skal tages alvorlig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jordfugtig beton udføres ikke af støbemix.

Jordfugtig beton udføres af cement og murergrus 0-4 mm. i forholdet 1-3 som anvendes i aggressivt miljø.

Den jordfugtige beton kan blandes til jordfugtig hvor man lige skal kunne samle massen ved at trykke den sammen med hånden eller den kan blandes uden vand, hvor man sætte kantstenen i den tørre blanding og derefter tilføjer vand til "fundamentet" med en vandkande.

Den jordfugtige beton du viser på tegningen som en "trekant" der gå ned skal vendes 180 grader så det ligner ad denne går op for at forhindre at evt. frost i jorden vil skubbe stenen op. Herudover vil evt. vand der siver ned til betonen løbe væk og ikke blive liggende på denne. 

Herudover ville jeg svumme kantstenens underkant med fliseklæb så man er sikker på et den vedhofter til blandingen.



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis