Knækket "clips" i forfradåse

Skiftede en stikkontakt i en forfradåse, kom til at knække den der hvide "clips" i forfradåsen, LK FUGA og pillede den ud. Den knækkede kun lidt, men det er satme svært at trække ledningen gennem den... 


Skal den være monteret?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De hvide afdæknings clips skal trykkes ud i de huller hvor rør / kabel skal igennem. Jeg kan ikke lige se andre clips for mig som kan genere ledningstræk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det må være aflastningsmodhagebøjlerne der er tale om. De er pisse irriterende, og sidder dårligt fast. Kablet skal stoppe når det møder bøjlen på tværs, herefter kører ledninger videre som enkeltleder.


Elektronikteknikeren

Tror jeg fandt en lille video af det. Det er den der hvis clips der er knækket. Den er ikke knækket helt, men jeg kan ikke få det monteret igen.

https://youtu.be/dhh4WuMh5Hk?t=31

Skal jeg bare glemme den?

Den skal være der hvis installationen skal være 100% lovlig.

Men jeg forstår ikke hvorfor det er svært at trække noget igennem. Kan du beskrive det nærmere? Som sagt skal yderkappen stoppe ved bøjlen.


Elektronikteknikeren

Alting er bare lidt besværligt når man ikke har så meget plads at arbejde på, ledningen er jo ikke så lang, og sidder fast. Kunne sikkert godt henne ved bordet Det er ikke fordi der skal være et eller andret "trick" for at gøre det vel?

Det er bare fordi det er lidt stramt, og den smutter ud fordi den er knækket. Skal nok bare købe en ny clips for at det skal være helt lovligt - eller en elektriker, men det virker bare liiiidt overkill for sådan en lille plast dims lol

Annonce

I praksis er det jo også godt nok at sikre kablet med strips. Kablet skal sikres mod at kunne hives bagud af dåsen.


Elektronikteknikeren

Jaaa strips

Det har jeg. Men skal snart have lavet el tjek da jeg skal flytte. Det er ikke noget de brokker sig over eller hvad?

De opdager det nok ikke alligevel med mindre de kigger lige præcist bag den...

Jeg tror egentlig den vil godtages af de fleste elektrikere som har haft praktisk erfaring med dem. For det er et lorteprodukt som ikke har nogen praktisk funktion, da den blot går i stykker ved træk. Derfor vil jeg mene at en reparation med en strips indvendigt i dåsen ikke vil medføre anmærkninger, da den tilsigtede aflastning er til stede. 

Men der er en risiko for at det vil give anmærkning, hvis det er en skrivebordssagkyndig som udfører tjekket.


Elektronikteknikeren

Elektroniktekniker, kabelkappen skal med ind gennem "lorte" aflastningen. Så prøv om ikke kablet bliver aflastet selvom der mangler lidt.


fase

Så det er ikke bare fordi jeg er en klovn til det i det mindste

Så får den bare en strips, tak for det.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis