Skruer i indmuringsdåser

Jeg har fået til opgave at mure en hulens masse indmuringsdåser ind, og har følgende spørgsmål:

1. P.T. har elektrikeren sat dem fast med skruer indeni dåsen, må man det? Jeg synes at have læst at det er no-go. 

2. Hvilken mørtel skal jeg bruge, bare helt alm. opmuringsmørtel? 


Fortsat god dag 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Mig bekendt, så skal skruerne skrues ud igen - men de må gerne sidde der for at fiksere dåsen under imuring.

Ganske alm. Mørtel er fint, men husk og få fyldt godt op, så det ikke kun er en tynd skald.


/K

Skruerne må ikke sidde inde i dåsen, men på ydersiden hvor der er ankre til formålet. Hvis der er fikseringsskruer inde i dåsen, gør det i praksis ikke nogen skade, hvis de fjernes når pudsen er hærdet af. Men skal man følge retningslinjerne 100% er kapslingen ikke længere intakt.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er meget praktisk at mure dåser fast dagen før man kommer med rør eller kabler. Så er det ikke nødvendigt at sætte dem fast. Jeg bruger almindelig opmurings mørtel eller pudsemørtel. Laver du det fra bunden er det ca. 10 dele bakkemørtel og 1 del cement. 

Når du har hugget hullet ud, kaster du mørtel ind i bunden af hullet. (er det gamle tørre mursten skal der forvandes) Nu presser du dåsen på plads, måske et par stød med hammeren, sådan at mørtelen bagfra splatter lidt frem i hullet. Der hvor du regner med at komme med rør eller kabel skraber lige lidt fri, det gør ikke noget der spildes lidt mørtel ind i dåsen igennem det frilagte hul. Det skrabes let ud senere. 

Husk vaterpas så de sidder lige, det er ikke sikkert dit øjemål er justeret ind.

Når så riller skal mures efter fyldes resten af hullet op og overskydende cement skrabes helt af. Det er meget lettere at spartle en lille dal ud end det er at slibe mørtel væk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar.
Jeg pillede en anden stikkontakt ud, som var monteret i foråret. Der har han ladet skruerne sidde.
Dem skal jeg fjerne så? Hvorfor er der skrue"sokler" hvis de ikke må bruges?


@Gregeren

Mht. lufttæthed så betyder det nok ikke helt så meget, da det er et ældre hus. Men vil der være noget i vejen med en klat fugemasse i skruehullet?

Det er meningen at skruerne sættes i de huller, der er udvendig. Den skrue, der er i bunden, kan du bare skrue ud når du har muret dåsen ind. Hvad mener du med at der er skruesokler, der ikke må bruges? Du behøver ikke putte noget i hullet, hvor skruen var. 


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

De indvendige skruehuller er til afbryderskruer, dvs. til at fæstne en kontakt med en fysisk skrue i bunden, i stedet for modhagerne. I tilfælde af at disse ikke kan holde.

Det er ikke lufttæthed jeg refererer til, men elektrisk og brandteknisk kapsling.


Elektronikteknikeren

Der er kommet en ny indmuringsdåse "Fuga AIR". I bunden af denne er der brønde til at skrue den fast. Til gengæld har den ikke skruehuller på ydersiden.

"Hvis fastgørelse af dåsen foregår med søm/skruer i brønde i bunden af dåserummet skal skruehovedet skal være min 1 mm under øverste kant på brønden."

Citat fra: https://www.lk.dk/produkt/5703302156202

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også