Vandskade på parketgulv

Min første tråd her - håber der er hjælp at hente. Jeg har fået en lille vandskade på et enkelt parketgulv stykke - hvordan skifter jeg det nemmest? Det er et gulv fra 60’erne med krybekælder under og jeg har ikke mere parket liggende... er der muligt at dampe træet ned igen med lim under?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er parketstykkerne klodser med et pålimet slidlag, eller bare meget tynde er damp er ikke velegnet i dit tilfælde, da det er fugten der har opløst limen. Damp er vanskelig at styre uden at påvirke de tilstødende klodser.

Gør de buede stykker fugtige. Hold dem fugtige et par timer samtidig med du stikker et stykke plastik under så fugt ikke påvirker de tilstødende klodser.

Enten falder de buede stykker nu helt af, eller de bliver bløde så de kan limes og presses på plads med noget tungt.

Husk også at lægge noget tungt på de tilstødende klodser hvis du har den mindste mistanke om at fugten også kan påvirke dem.

Er de faldet helt af, lægges i de pres mens de tørrer og kan så siden limes på plads. I dette tilfælde kan du med fordel anvende damp for at få stykkerne helt plane.

Vær forberedt på at stykkerne ændre størrelse undervejs. Med sandpapir kan du tilrette så stykkerne igen passer. Husk også at rense grundigt hvor stykkerne skal limes fast.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Almindelig hvid PVA trælim. er det sikre valg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis