Spartel mellem gasbeton og Gipsplader

Hej, 

Er igang med renovering af to rum, hvor jeg har lukket et hul efter en Pizzabue i væggen. 

Hullet er lukket med gipsplader, men fjernelsen af mursten fra Pizzabuen har givet nogle hakker ind i gasbetonen (Se billeder).

Jeg er her kommet en smule i tvivl om fremgangs måden ved spartling af hullerne. Hvad er den bedste fremgangs måde? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Helt fra start ville den bedste fremgangs måde være at lukke hullet med gasbeton sten. Det giver altid problemer når 2 forskellige materialer arbejder forskellig. Så du vil altid få problem med revnedannelse. 

Det bedst du kan gøre nu er nok at bruge en strimmel armerings væv hen over samlingen. Det gælder både på det lige stykke og i hjørnet. 

Altså først fyldes huller med sandspartel, derefter armeringsvæv som der spartles hen over.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan bidrage med at jeg i min stue har en samling mellem gasbeton og spånplade, og det bliver ved med at revne lige meget hvad jeg gør ved det.

Som ev elmanden siger så er det langt bedre at bruge de samme materialer, det vil give færrest problemer. Hvis du ikke har mulighed for det, så ville jeg prøve at lime med montagelim i samlingen og så sætte armeringsvæv på og spartle.

Og så ville jeg købe en stor stuebirk og sætte foran. :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har haft samme "problem" bare en overgang fra gips til mursten (skorsten).
Du skal spartle og bruge armerings strimmel, som beskrevet ovenfor, og vent gerne længere tid i mellem de forskellige lag, så du er sikker på at de er gennemtørre.
Derudover hjælper det at bruge ekstra stærk filt/glasvæv når du kommer til den del af færdiggørelsen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

I mine unge dage lavede vi installation i HOLM huse de var bygget i elementer så gulve, vægge og lofter var af spånplader inderst. Der sagde man at det skulle have hessian tapet for ikke at revne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Eller smid lag 2 gips på hele væggen.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Samlingen armeres ved at du lægger en strimmel armeringsbånd i med armeringsklæber. flugger 480. Ellers kan vådrumsklæber også bruges


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

2 forskellige materialer?

Jeg ville nok pille det ned igen og bruge et korrekt materialsvalg. Køb nogle almindelige multiplader. De koster ikke så meget mere end gips og resultatet bliver du tilfreds med.

Jeg har desværre ingen gode råd til samling af gasbeton og gips..... de bedste jeg måske lige kan komme på er at slibe pappet af gipsen sådan 15-20 cm ind, slib ekstra gips af pladen ligeledes og spartel med gipsmasse imellem den nu nøgne gipsplade og væg og sørg for trække gipsmassen så langt ind på gipspladen som muligt, der hvor du har slebet af.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også