PIR med korrespondance

Jeg har en udendørslampe som både kan tændes inde og ude.

Jeg skal nu til at forbinde lamper fra indkørsel og frem til huset.

Har fra starten af indkørsel en PIR sensor som jeg har tænkt mig at sløjfe fasen fra sensor og hen til udvendig korrespondance.

Fra PIR kører jeg rød ledning, samt nulledning på alle lamper og sløjfer rød ledning til og med sidste lampe.

Nulledning kører jeg helt op til korrespondance.

Lyder dette som korrekt måde at forbinde dette på?

Kan jeg på denne måde overstyre PIR så lamperne konstant er tændt? Og kan disse overstyres både inde og ude? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nulleder skal ikke forbindes i korrespondance afbryder. Den tændledning der kommer ud fra PIR skal blot forbindes til den tændledning der allerede nu kommer fra korrespondance og ud til lamper. Så virker det som du beskriver.

Men det er ikke en praktisk møde at køre det på. Du kan ikke vide om du har overstyret pir, eller om den bare er tændt og slukker om lidt. Man kan nemlig ikke se på korrespondance afbrydere om de står i tændt eller slukket stilling. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så fjerner jeg den udvendige kontakt, og sætter en 1-polet afbryder indvendig i stedet. 

Forstår ikke helt det du skriver omkring nulleder, jeg skal da have nul et sted?

Kan jeg have 2 PIR sensorer i dette setup?

 Nulledning kører jeg helt op til korrespondance

Du skriver først at nulleder skal med til lamper det er ganske rigtig men den skal ikke i afbryder 

Du kan godt beholde den indvendige som en korrespondance afbryder og koble den op som enpolet.

Du kan godt have flere PIR på samme række lamper. Igen tændledning fra pir sættes bare på de andre tændledninger

Det er dog en betingelse at både afbrydere og alle pir forsynes fra den samme sikringsgruppe. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæftede filer:

Du forbinder dine lamper og sensorer som vist på diagrammet. Tændledningen fra din afbryder forbinder du til den røde ledning, så kan du overstyre sensoren. Du kan have flere sensorer, som du bare forbinder sammen, brun til brun, blå til blå og rød til rød. Du skal bruge et femleder kabel, hvis du vil bruge to sensorer.


fase
Annonce
Vedhæftede filer:

Ude ved vejen sidder første sensor, har sat den ene leder på den røde, sort ledning. Samt nul og fase på de respektive farver brun og blå.

Fasen sluser jeg videre op til huset, uden kontakt til hver enkelt lampe.

Den sorte leder samt nul går i hver enkelt lampe.

Den sorte leder skal helt op til afbryder. Nul skal fra sidste lampe køre op til huset og kobles til.

Korrekt?

Der er kun plads til 1 kabel i denne pir dåse, så det føres derfra og hen til 1 af lamperne hvis fase og pladsen er der. Ellers må der bruges en samledåse. 

Jeg kan ikke ellers lige se hvad dine spørgsmål er ved de sidste 2 indlæg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-10-2018 22:38:49

 Nulledning kører jeg helt op til korrespondance

Du skriver først at nulleder skal med til lamper det er ganske rigtig men den skal ikke i afbryder 

Du kan godt beholde den indvendige som en korrespondance afbryder og koble den op som enpolet.

Du kan godt have flere PIR på samme række lamper. Igen tændledning fra pir sættes bare på de andre tændledninger

Det er dog en betingelse at både afbrydere og alle pir forsynes fra den samme sikringsgruppe. 

 Jeg ved godt det er en gammel tråd, men den kan vel godt tåle noget nyt liv :-)

Jeg skal lige forstå det ret: hjemme har jeg noget udelys med to korrespondance-kontakter. Jeg vil gerne have to sensorer koblet ind. Er det korrekt forstået at sensorene bare skal have fase og nul, og så skal tændledningen fra begge sensorer kobles på på tændledningen på de eksisterende lamper?
Mvh Morten
Ja, det er helt korrekt forstået.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis