Rør knækket: Råd søges

Hej LDS,

I forbindelse med udskiftning af vaskemøbel og håndvask på badeværelse er jeg endt i en lidt uheldig situationen.

Røret som bærer det kolde vand er knækket (se billede). Jeg har købt nyt rør, men den den af røret som skal skiftes sidder uhjælpelig fast. Jeg har forsøgt med rørtang men den vil ikke give sig.

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette?

Mvh,
Frederik

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne prøve at varme med en varmluftspistol, men vær forsigtig det ligner en pexdåse som jo nok er af plast noget af den.

en gang rustløsner skader jo nok heller ikke.

Men eller så en større rørtang, men du skal jo heller ikke vride dåsen ud af vægen.


Alternativt kunne du samle stumperne med en  muffe, hvis gevindene stadig er intakte, efter det med rørtangen.  

 


Vi prøver igen, i morgen --

Find et langt stykke 1/2" rør og sæt det hen over skaftet på en rørtang sådan at du får mere moment på. Hiv så helt ude i enden af røret (her kan man godt være nød til at være 2 en som holder selve tangen på plads og en som hiver


Ask

Og når stumpen er så kort, skal rørtang ikke klemme mere end nødvendigt. Rørspidsen kan godt kolapse. Det har jeg nogen gange imødgået ved at banke en stump pind ind i røret ( tilpasset kosteskaft ) , så holder den bedre til trykket fra rørtang

Når alle gode råd ovenfor er udtømt, røret er kolapset m.m., så skal du til at være opfindsomt. 

Du skærer ind midt i rørstumpen f.eks. med vinkelsliber så den deles i 2, så bruger du en nedstryger klinge til at skære ud imod gevind inde i muffen. Det gør ikke noget du lige ridser muffens gevind indvendigt. Når det er gjort i begge sider er din stump forhåbentlig så svag at du kan banke den i stykker med en mejsel ind på siden. Så vil den flække hvor du har savet den og kan komme ud i stumper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis