Carport bygget ind i eks. udhæng

Skal igang med at bygge stor carport som jeg vil montere direkte på husets udhæng via en rem. Remmen vil jeg fastgøre med skruer til de eksisterende spærender på huset. Nu bliver jeg bare i tvivl om de eksisterende spær har styrke nok til også at skulle bære en carport i den ene side? Kunne man evt. montere forstærkning direkte ind på husets rem, altså hvis man forestiller sig en usynlig forstærkning der er inde i husets udhæng? Jeg vil meget gerne undgå at montere carport spærene helt inde på huset, men det er jo nok den optimale løsning... Håber der er nogle der har et par forslag. 

Mvh. HSH


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu kender jeg ikke dine dimensioner, spær enders længde, carport bredde bjælkeafstand på carport m.m. 

Jeg ville nok ikke lave en rem langs spærene, men skrue hver enkelt bjælkespær fra carport direkte på siden af husets spær ender. Det vil give den stærkeste samling, og spare dig for den "palle" bjælkesko du ellers skulle bruge.

 Nu har du ikke oplyst noget om tag på carport, fald m.m. Men har du planlagt tagpap med fald væk fra huset, så ville jeg lade tagkrydsfiner og tagpap løbe et stykke op ad husets spær f-eks. 0,5 m og så lægge tagpladerne ned over det igen, men en fugle gitter under tagplader så der stadig kan komme luft op under. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Husets spær sidder sikkert med 100 cm afstand. Mit forslag betinger så at du kan have denne spærafstand på det samme på carport. 

Kniber det kan du jo overveje at sætte en carport spær på hver side af husets spær. Så får du lidt kortere afstand, men langt større laste evne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej jeg står til at skal lave det samme som du skulle den gang og jeg ville høre hvad det endte med og om du har billeder.
Tak
Hej Bygbob
Det endte med at jeg satte en rem udenpå husets stern.
Så skruede jeg lange skruer igennem både rem og stern ind i husets spærender.
For at få nok frihøjde, valgte jeg at føre spærene op over husets tagrende. (se billede).
En simpel konstruktion der fungerer rigtig godt.
Mvh, HSH74

 

Annonce
Hej igen tusind tak for det var lige det jeg manglede at se :-) men hvor meger holder det til, tænker på sne.? Kunne du se mit indlæg og se billedet som jeg har lagt er det samme tag? Kunne du sende flere billeder af hele carporten på rem og på den anden side hvor stolperne er for jeg vil lave den sammen som din
mvh
Bygbob
Og forresten tusind tak for hjælpen 😊
Hej Bygbob
Det holder til rigtig meget, men det er klart at husets spær bliver ekstra belastet, særligt med snelast. Hvis du vil gøre dem stærkere kan du forbinde remmen til carporten med vandrette reglar direkte ind på husets rem (altså skjult inde i udhænget på huset). Det er efter min mening overkill og lig med en del ekstra arbejde, jeg er helt tryg ved min carport og den har altså et spænd på ca. 4,2m fra rem til ben. Jeg har brugt vedhæftede skema til at dimensionere spærene (45x245) plus lidt beregninger og sund fornuft. Jeg kan anbefale termotag fra Willab Garden, god kvalitet, service og pris. God fornøjelse med dit hyggeprojekt :-)

 

Tusind tak min ven det var det jeg havde brug, mange tak for hjælpen endnu en gang. Jeg går i gang til april. ☺️ Så må vi ses hvordan det går.. 
De tværgående lægter, har du skåret ud i spærene til dem, eller hvordan er det lavet? 

Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis