Støbe forlængelse af betondæk

Hej


Jeg har Køkken og stue i forskudt plan som vi gerne vil renovere. Der er ca 500mm fra stue op til køkkenplan.

Vi vil gerne forlænge arealet i køkkenafsnittet med ca.  4-500 mm og leder i den forbindelse efter bedste metode at gøre dette på.

Det drejer sig om en forlængelse der er 500x400x4000mm (HxBxL). Oven på forlængelsen skal der stå et glasværn så langt ude mod kanten som muligt. på forlængelsen skal der ligeledes lægges gulv.

Glasværnet kræver at underlaget er meget robust og jeg har derfor haft i tankerne at støbe hele "firkanten" så jeg er sikker på den holder.

Jeg har dog lidt svært ved at finde noget om hvordan jeg bærer mig ad med en sådan støbning, jeg tænker der skal armering for at sikre holdbarheden.

En anden løsning ville være at få en smed til at lave et stel/stativ i kvadratiskjern/stål som jeg kan sætte glasværnet på og så bygge op omkring dette.

nogen ideer? eller evt andre løsninger der vil kunne holde til et glasværn og hvor der kan bygges et gulv henover?


På forhånd tak

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer jo lidt an hvilken konstruktion dine øvrige gulve har. Hvis du skal støbe så skal gulvet nedad være renset for alt ned til beton, og du vil alligevel få en revnedannelse ind imod det højere gulv. 

Er det opbygget som bjælkelag oppe i køkkengulvet så et det bedst at fortsætte det. Altså slutte yderst med f.eks. 50 x 100 mm rem, som har 380  mm ben at stå på ( plads til gulvplade oppe i køkken) og 350-400 mm bjælkelag ind imod køkkengulv kanten. Det er meget stabilt og kan sagtens holde til eventuelle stolper der hører til glasvæggen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-10-2018 11:07:42

Det kommer jo lidt an hvilken konstruktion dine øvrige gulve har. Hvis du skal støbe så skal gulvet nedad være renset for alt ned til beton, og du vil alligevel få en revnedannelse ind imod det højere gulv. 

Er det opbygget som bjælkelag oppe i køkkengulvet så et det bedst at fortsætte det. Altså slutte yderst med f.eks. 50 x 100 mm rem, som har 380  mm ben at stå på ( plads til gulvplade oppe i køkken) og 350-400 mm bjælkelag ind imod køkkengulv kanten. Det er meget stabilt og kan sagtens holde til eventuelle stolper der hører til glasvæggen.

 De øvrige gulve er støbte betongulve. 

Jeg har også været inde over at lave en træramme, men er lidt usikker på hvordan det spiller sammen hvis der skal bygges noget gulv uden på. har en ide og at det bevæger sig mere end jern eller en støbning. 

Derudover står der specifikt at montering i træ er på eget ansvar, men det er jo ikke fordi det ikke kan lade sig gøre. jeg er bare lidt usikker på opbygning og sådan. og er der noget træ som er specielt stærkt og med sikkerhed for at det kan holde?

det er en bundskinne i stil med denne her: https://www.glasbutikken.dk/shop/u-bundskinne-til-topmontage-22689p.html

Der er meget der er på eget ansvar, det skal man ikke lade sig forskrække af. Sådan en 50 x 100 mm spærtræ vil holde alt det det skal.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det jo det. Træ ville også både være langt det nemmeste og billigste. 👍

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis