Fugtspærre til kælder gulv

Hvis nu jeg har besluttet, at der skal være laminatgulv i min kælder (tør kælder), og jeg gerne vil sikre mod eventuelle fugt problemer under gulvet fremadrettet. Hvad er så bedste løsning? 

Udlægge fugtspærre folie på eksisterende klinker og trække op langs paneler, så eventuel fugt trænger gennem vægge og ud i kælderen til ventilering ud af huset? 

Gøre overstående, men benytte de mange meter dampspærre, jeg har til overs efter nye lofter? 

Lave en vandtætningsmembran ala vådrum og lade fugt trænge ud i væggene til ventilering ud af kælderen? 

Andre forslag, der ikke omfatter udgravning, understøbning, gulvvarme osv - for det sker ikke. Koster for meget tid og penge for at gøre kælderen en smule bedre. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Læg gulvet og se hvad der sker. Jeg ville ikke forebygge synderligt i en ellers tør kælder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Altså hvad betyder tør kælder? Du bør starte med at tjekke for opstigende fugt ved at tape et stikke plastik fast på gulvet (tape på alle sider) og vente nogle dage. Er der tørt under plastikken kan du bare lægge gulvet. 

Er der ikke kommer balladen. Her er den nemme løsning en dampspærre under lineleumet men den rigtige løsning er nok en membran beregnet til kælderbrug drt findes både som baner eller til påsmøring men er oftest produkter der skal beskyttes med et lag betob/flydespartel ovenpå 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tør kælder betyder, at der er ingen lugt af kælder, der er lavet løbende kontrolmålinger af luftfugtighed, og der ser fint ud. Der er lavet den test, du nævner, og der var tørt på al plast i samtlige rum.

På ydervægge, der har været lukket inde af pladebeklædning, er der fundet skimmel. Men plastmalingen på væggen er så godt som intakt. Ingen afskalning eller saltudtræk.

Alle vægge får fjernet gammel maling og puds, og der pudses op på ny og får en diffusionsåben behandling.

Så det er ikke nødvendigt at fugtsikre? Vil jo helst undgå at tage fejl og risikere skimmel under gulvet. Når nu jeg har dampspærren liggende, vil det så være bedst at bruge eller undlade? 

Der kommer ikke skimmel hvis der ikke er fugtigt. Om du så vil ligge fugtsikring under alligevel kan kun blive din beslutning. Hvis der er tørt gør det ingen forskel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Enig med Christian. Dog kan fugtforhold godt variere i vores kælder har vi lange tørre perioder, men så kommer der også engang imellem nogle måneder hvor grundvandet står markant højere hvilket øger opstigende grundfugt markant. 

Men helt ærligt så ville jeg tage chancen og lægge gulvet. Dampspærren giver også en risiko for skimmel mellem gulvet og dampspærren fordi den ikke ligger helt ned til gulvet. Hvis dampspærren er 100% tæt er det ikke problematisk, men ellers kan det godt give lugtgener. 

Til en mere grundig garanti ville jeg rode mig ud i en svummemørtel til fugtsikring (jeg har selv brugt skalflex aktiv i min kælder), men den slags løsninger lyder ærlig talt til at være overkill i din kælder. 

Læg gulvet og kom videre med det næste projekt :-)


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også