Forsyne ny tavle

Goddag! Jeg er røget på en fusk opgave med renovation af hele huset og mere.

Jeg har bare et hurtigt spørgsmål til mine kære svende herinde, da mine egne svende er gået på ferie, og det er jeg sådan set også 😁

Men jeg vil lige høre.. Hvis jeg skal forsyne en ny tavle ude i deres garage, skal jeg så forsyne fra deres hovedtavle via HPFI eller fra måleren? Jeg er sku kommet i tvivl 😂 Det er et 5x6mm2 som skal forsynes videre.

Jeg ville selv mene fra hovedtavle HPFI til den nye tavles HPFI, men vil lige være sikker.

Mvh. Elektriker lærlingen.

Goddag! Jeg er røget på en fusk opgave med... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville nok være smartere og billiger at trække et 3X1,5 m2 og et 5X2,5 m2 kabel over til garagen , da den jo kun er 25 meter væk , det er noget overkill at have 2 tavler så tæt på hinanden......................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Nu er problemet så bare at ham jeg har overtaget for, allerede har fået forsyningskablet derover til i jorden og faktisk gjort klar til samling 😅 Så jeg vælger at køre uden forsikring som midlertidigt, indtil jeg lige får den forsikring hjem, og så kører den vej igennem.

Jeg har tilsyneladende set forkert, så jeg har fået opfattelsen af at der ikke var mere plads i den nuværende tavle, men det er der tilsyneladende. Min argumentation for at udelade forsikringen til den ny tavle er, at havde man placeret de ny grupper i den nuværende tavle, ville man uden problemer have udvidet med det samme antal grupper. Nu har man så lige taget de par stykker ledning og lavet til et kabel, og pludselig er det så et problem. Jeg ville nok have løst opgaven ved at trække gruppeledningerne fra den gamle tavle, og evt. have sat et HPFI relæ ind til de ny grupper. 


fase

Fabrin, jeg vil da mene at når jeg trækker fra før HPFI (nuværende) til før HPFI (ny tavle) at det nye relæ kun trækker på de nye grupper? Eller er jeg forkert på den og de også bliver belastet af hinandens grupper? Altså fra hver sin tavle.

Nu har jeg lavet en skide flot skitse i Paint.. I behøver ikke rose mig til skyerne over mine paint skills! Men som det er forklaret over flere gange, så er det sådan her, ikke?

Annonce

Det er rigtig når du får din sikringselement monteret. Og da du ikke ved om det er 25 eller 35 A stiklednings sikringer, så er det 20 A sikringer der skal være i den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super. Og det er bare lus fra nuværende hpfi til forsikring og så forsikring til ny tavle?

Ja, fra tilgangssiden af hpfi på hovedtavle til 20A forsikring, og videre til hpfi på sekundær tavle via 6mm2 kabel.


Elektronikteknikeren

Når du tager dæksel af sikrings tavlen kan du se hvordan det er ført. Husk at du skal have afbrudt strømmen, så du må have en trekant nøgle med så stiklednings sikringer kan tages af i kabelskab. 

Vi vil jo gerne have lejlighed til at kunne give dig gode råd senere   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så dette her er det korrekte setup? Hvis jeg skal skille stikledningssikringerne af, skal jeg til at have LAUS udstyr og sådan på, ikke?    Er det så ikke nemmere bare at køre fra HPFI til HPFI? Altså vil det være ulovligt, men stadig sikkert? Har ikke rodet i gravsten før!

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis