valg af spartel til træplade-vægge

Hej,

Jeg skal igang med opsætning af nye indervægge i værelse.

Jeg anvender OSB 3 plader. pladerne skal efterfølgende blot have maling.

Jeg vil gerne have anbefaling til hvilken spartelmasse jeg skal anvende til pladesamlinger og skruehuller. Det er særligt pladesamlingerne jeg tænker på i forhold til sprækkedannelse.

Jeg tænker at pladerne måske vil kunne arbejde/give sig lidt, og jeg ved ikke hvilken type spartel der er bedst til opgaven.

Sandspartel vil i mine øjne ikke være det bedste valg til denne opgave. Men måske letvægtsfiller eller acrylspartel?

Hvad er jeres erfaring og hvad kan I anbefale?

- Peter


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes ingen spartelmasse der dækker sprækker på træplader. Selv plader med fer og not der fuldlimes vil over tid udvikle sprækker.

Sprækkerne opstår som regel efter det første år hvor skiftende temperaturer får fibrene til at arbejde.

Pladerne vil desuden forsøge at krumme fordi malingen "holder igen" på de malede sider.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg spørger fordi jeg er nysgerrig.. og ikke er håndværker..  opfylder osb3 brandkrav? Jeg har kun set det anvendt som underlag til gips.. ("pakket ind" i mindre brændbart materiale)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nej - OSB plader opfylder ikke brandkravene. Brug gipsplader til skillevægge uanset om de er permanente eller midlertidige.

Derudover undgår du problemer med sætninger og sprækker.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også