Spær størrelse og afstand til carport

Hej 

Jeg skal til at lave ny carport der skal bygges sammen med huset. Længde i køreretningen er 7,5m og bredde er 4,5m. Carporten skal bygges ind i udhænget  og understøttes af 4 stk. 100x100 stolper med rem i ydersiden. Spændvidden bliver ca. 4,5m med et fald på 2,5cm pr. meter. Der skal polycarbonatplader på, monteret traditionelt på lægter. 

Jeg har søgt efter dimensioneringstabeller på nødvendige spær størrelser og c-c afstand. Er kommet frem til at der skal bruges 45x220 ved en c-c afstand på 60cm. Men jeg synes det lyder fuldstændig vanvittigt, hvad er jeres erfaringer? Er der nogen der har links til andre dimensioneringstabeller, der viser noget andet? 

Mvh. HSH74


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

45x220 lyder meget rimeligt med så stort et spænd. 

Jeg har lige bygget noget tilsvarende, hvor spændet er 3,6m. Her måtte jeg vælge 45x195 C24 med en C/C afstand på 0,8m. 

Tænk på hvor mange tons sne, der kan ligge ovenpå sådan et tag. Især med den lave hældning!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det kan godt være at det lyder vanvittigt i dine ører, men i mine lyder det meget rigtigt. Hvert spær skal i din situation bære et lastopland på næsten 3m2. Når man regner i DK, så medregner man snelast, og der kan ligge meget på et fladt tag som Wezio også skriver. Hvis du vil finde en dimensioneringstabel der siger noget andet, så skal du nok kigge mod de ikke så sneramte lande  

Når det er en carport, så ville jeg dog personligt ikke være bange for at gå ned i 195mm. Det er nemmere at få fat på hos trælasten, og er også billigere. Hvis så vinterens sne bliver så ekstrem som sommerens varme, så kan det dog godt være at du skal ud og flytte bilen - for en sikkerheds skyld

Mange tak for alle svar. Rart at få bekræftet at det ikke er helt ved siden af, selvom jeg stadig synes de er store. "GSH" jeg har som udgangspunkt valgt Rias Sunlux Trapez 2000PC pga. økonomi. Derfor er jeg nødt til at have lægter under. Jeg er godt klar over der vil opstå kondens under pladerne, men tænker ikke det bliver et stort problem. Der er trods alt mange carporte med trapez tag. 


 

Vedr. pris afhænger det selvfølgelig også af hvilken landsdel man spørger. Her på Sjælland, hos Lavpristræ, er det stort set samme prisniveau, ca. 110 kr/m2 for Trapez plader og 10 mm Lavpris Termotag.

Vedr. kondens afhænger det selvfølgelig også af hvor "pernippel" man tager vanddryppene. Dem jeg kender, der har haft Trapez plader, har ikke just været glade for kondensen, men selvfølgelig smag og behag.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis