Tilslutning af fryseskab + mikrobølgeovn til eksisterende kraftstik med vaskemaskine og tørretumbler

I bryggerset har vi i forvejen en vaskemaskine og tørretumbler koblet til et kraftstik på en gruppe.

Det er gjort som på "billede 1 før - eksisterende tilslutning".

Kraftstikket har så vidt jeg kan se 3 faser (brun + sort + sort/hvid). De to af dem er i brug allerede til tørretumbler og vaskemaskine. Jeg er ved at opsætte fryseskab og mikrobølgeovn, og vil gerne slutte disse til det eksisterende kraftstik med vaskemaskine/tørretumbler.

Må jeg - og kan det anbefales - at tilslutte en stikdåse hvor blå og gul/grøn samles i eksisterende to adskilte samlemuffer, og hvor brun sluttes til eksisterende fase sort/hvid i samlemuffe. Ligesom jeg lægger op til i "billede 2 efter - forslag til tilslutning".

Evt. alternativer for hvordan jeg tilslutter den nye fryser er ønsket, da denne har første prioritet over mikrobølgeovnen. For nemhedens skyld, så jeg gerne det hele tilsluttet det eksisterende kraftstik - men det skal jo være i orden. Jeg har mulighed for at tilslutte mikrobølgeovn et helt andet stik.

Jeg vil godt lige høre jer herinde, inden jeg hidkalder en elektriker :)


billede 1 før - eksisterende tilslutning:

billede 2 efter - forslag til tilslutning:


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser rodet ud. Jeg havde fået monteret 2 dobbelt stikkontakter, hvor de kører på hver sin fase

Det er ikke i orden som det er. 

1. Der kan laves 3 stikkontakter en på hver fase og så stikpropper med jord på alle maskiner. 

2. Der kan opsættes en forgreningsdåse / Jaus dåse og så koble vaskemaskine og tumbler til i denne samt 1 stikkontakt ved siden af til fryser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skriver, at du skal have tilsluttet 4 forbrugere, vaskemaskine og tørretumbler, som du tilslutter på hver sin fase. Den sidste fase bruger du til en dobbelt stikkontakt, som du slutter din fryser og mikrobølgeovn. Hvis stikkene på fryser og ovn er med schuko stik så sæt et par schuko stikkontakter op.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis