Sokkel og dræn

Hej.

Undskyld alle mine spørgsmål - men kender ikke rigtig nogen med viden omkring dette.

Jeg har problemer med fugtige ydervægge i gasbeton (uden hulrum).

I bunden er fugtprocenten på ca 4 - 5 procent. Bliver tørre og tørre jo højere man kommer op, og helt tør (under 1 procent) i 150 cm højde.

Så fugten må komme fra soklen?

Der er dræn og grundmursplade. Grundmurspladen går ca 1 meter ned.

Dræn er ca 1 meter nede og belagt med lerjord (!?) ovenpå! 

Der er ingen tætning mellem pudsen og øverste kantliste (som går ud over grundmurspladen), så vandet kan løbe ned og ind på de forkerte side.

Der er murpap mellem sokkel og gasbeton. Dog er pudsen kørt ned på soklen os, så måske vandet kan suges op via pudsen? 

Mine spørgsmål

1) Hvis grundmurspladen går 1 meter ned i jorden, kan vandet så trænge der ned og gå suges hele vejen op igen på indersiden af pladen?

2) Er det normalt med en sokkel som min? 

3) Er det en fejl at der er lagt lejjord oven på et dræn i forhold til, at vand vel ikke rigtig kan sive ned gennem ler? 


Mine tanker:

Grave ca 30 cm ned, vippe pladen ud, fjerne skidt og male med tagtæt tjære eller sokkelmaling, ind med pladen, skrue kantlisten på og tætne denne mod pudsen, så vandet ikke kan løbe ned mellem sokkel og plade?

Grave helt ned til dræn og smide alm (ikke lerholdigt) jord ned, så vandet nemmere kan sive ned? (kæmpe arbejde!)


Kom med inputs, så jeg kan få det her fikset en gang for alle.

Jeg har i dag snakket med Byggesagkyndig.nu. De ville have 4500 kr for at komme ud og give råd omkring det. Det er måske lidt voldsomt nok, når råd ikke er en garanti? 




Mvh. Christian M
 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis fugten kommer nedefra er pappet ikke iorden eller også er der utrolig meget slagregn på væggen. 

Grundmurs pladen burde være til bunden af soklen og der bør drænet også være. 


Hvis du graver fri omkring drænet ville jeg fylde det op med sten pakket ind i fiberdug og fylde op med nøddesten til 10 cm under terræn. Dække til med noget jord i toppen. Sætte listen fast igen og pudse ned over listen så vandet på facaden løber ned over og i jorden. 


Du vinder nok ikke det store ved at rense bagved pladen fugten burde komme nedefra. Hvis den derimod stammer fra forkert fald i terrænet kan det jo forholdsvis nemt løses vil jeg tro men det kræver mere viden om hvordan det ser ud nu


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også