Hjælp, kan vi redde det ?

Hej,

Vi har for første gang forsøgt os med at pudse en sokkel. Desværre tror jeg, at vi ikke har købt det rigtige grej. Det gik ok med at få lagt pudsen på, men finpudsningen i det håndtørre puds fungerede overhovedet ikke med det plastik pudsebræt, vi havde købt. Jeg læste mig så frem til, at vi skulle have købt et skum pudsebræt, men det er jo ikke sådan lige til at få fat på en søndag aften. Det blev indkøbt mandag morgen, men da var pudsen for tør til at man kunne pudse noget som helst. Kan vi på nogen måder overhovedet pudse soklen fin og glat, når den er tørret ? Eller er der ingen anden udvej end at hakke pudsen af igen og starte forfra ? Hvis eneste mulighed er at starte forfra, hvilket pudsebræt anbefales så til finpudsning ? Jeg har også læst, at nogen foretrækker et træ pudsebræt. Det er ikke meningen at soklen skulle males efterfølgende. Jeg har forsøgt at slibe med sandpapir, men det gav en meget porøs overflade (vist nok fordi pudsen indeholder meget grus). Er der noget, vi kan gøre eller er det forfra igen ?

Mvh Malene 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

et par billeder er altid godt - ellers gætter vi bare..   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det eneste positive er at I er blevet en erfaring rigere. Hvis pudsen er hærdet, er dr kun en vej videre, nemlig at begynde forfra med de rette materialer og værktøj. Til at pudse kan I bruge et træbrædt eller et plastikbrædt med skumpude. Du skriver, at overfladen er porøs, og at det måske skyldes for meget grus i blandingen. Hvilken blanding bruger i? En blanding med 1 del cement og 4 dele grus vil være passende.


fase

Hej - alt efter hvor udjævn overfladen er kan det være en ide at feks tyndpudse soklen og få fyldt de fine huller ud. Det kan bl.a gøres med LIP 350. Det giver ingen struktur men en lidt grålig farve. Så skal du ihvertfald ikke banke hele skidtet af igen. Det glatter du med en fugtig svamp mens det er fingertørt.

Et plast pudsebræt er ganske udmærket, jeg tror snart det er det eneste man bruger. Du skulle have kørt rundt i cirkel bevægelser, indtil det var blevet jævnt. 

Men nu kan du sikkert finpudse som beskrevet ovenfor. 

Min sokkel er overhovedet ikke jævnt. Det vi sige at det først er pudset nogenlunde for derefter at kaste blød pudsemørtel på så de sidder i katter på hele oerfladen. Det kaldes stænkpuds.

Nu har du ikke postnummer på, Men når man skriver grus på Sjælland, så er det det vi her i Jylland kalder sand bare for at have det på det rene.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også