Test jordforbindelse

Hej,

Jeg kan læse mig til flere forskellige forslag hvor den ene skriver millimeter i blå NUL hul og jord hul for at teste om der er virksom jord forbindelse. En anden skriver det skal være fasen, hvad er den rigtige ?

Jeg har nemlig lige sat en kontakt op udenfor hvor jeg så kunne se 2 jordledninger inde i stik dåsen jeg monterede det i bare være blottet og ikke sad i nogen steder. 

Så sætte self en ny kontakt op med jord i osse. 


Mvh
Stefan H. 
47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke lægge et billede af kontakten op. Din forklaring er lidt svævende. 


fase

Den lidt simple måde er gøre det på, er at måle om der er 230V mellem fase og jord. 

Alternativt kortslutte nul og jord, så skal dit Fejlstrømsrelæ slå fra. 



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg har sat en udendørs kontakt op udenfor uden tænd sluk knap. Det er osse fint nok. 


Men så på indersiden af muren, i det ene rum var der en stikkontakt, hvor jeg ved der sad en lampe til som stod udenfor i bordet (Har jeg pilt ned) så der var nærliggende at montere kontakten der. 

Men kunne så se da jeg fik kontakten åbnet indenfor at der var 2 sorte ledninger, som ikke var sat til noget. Så var der 2 køreledninger som kom fra hver deres ledning nedenfra.  Og en blå og brun som kommer oppe fra, højeste sandsynligt fra lampe udtag. 

Så skiftede jeg osse kontakten fra 2 til en med jord osse, nu da jeg kunne se at der var jordledning. 

Så det jeg er ude efter er en måde hvorpå jeg kan teste selv, om jord er virksom. 


Mvh
Stefan H. 
jthyge skrev den 15-10-2018 21:59:28

Den lidt simple måde er gøre det på, er at måle om der er 230V mellem fase og jord. 

Alternativt kortslutte nul og jord, så skal dit Fejlstrømsrelæ slå fra. 


 Hvordan bare en isoleret ledning fra nul (blå) til jord?

Så burde hpfi slå fra?


Mvh
Stefan H. 

Der er ingen tegn på, at der er en jordledning. Så ville der højst sandsynlig have været en gulgrøn ledning. Kan du ikke tage et billede af tilslutningen, så vi kan se, hvad det drejer sig om.

Med hensyn til at sætte nul og jord sammen, gør du bare det, at du holder nullen på jordledningen, så skal HPFI relæet koble ud med det samme. En pære på 7 W tilsluttet fase og jord skal også få relæet til at koble ud.


fase
Annonce

Jesper Thygesen: Din påstand er ikke korrekt. Det er sjældent at HPFI slår fra ved at forbinde den til jord. Det sker kun hvis der er en vis spænding på nulleder. Hvor meget der skal til afhænger af jordmodstanden.

Der er kun 1 korrekt måde og det er med en tester, Der er naturligvis cowboy trick. Ved at forbinde fasen til jordleder IGENNEM en 15 W pære så skal HPFI slå fra før 1 sekund. 

Til trådstarter: Jeg kan på ingen måde ud fra din forklaring se at der er jordleder. " sorte der ikke er forbundet er på ingen måde tegn på jordleder. Er installationen mindre end 40 år gammel må man forvente at jord ledningen skulle være gul/grøn.

Jeg ved ikke hvad du mener med køreledninger



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 15-10-2018 22:23:32

Der er ingen tegn på, at der er en jordledning. Så ville der højst sandsynlig have været en gulgrøn ledning. Kan du ikke tage et billede af tilslutningen, så vi kan se, hvad det drejer sig om.

Med hensyn til at sætte nul og jord sammen, gør du bare det, at du holder nullen på jordledningen, så skal HPFI relæet koble ud med det samme. En pære på 7 W tilsluttet fase og jord skal også få relæet til at koble ud.

 Der er gul/grøn ledning fra begge kabler som kommer nedefra, men jo tager billede i morgen. 


Mvh
Stefan H. 
ev elmand skrev den 15-10-2018 22:28:17

Jesper Thygesen: Din påstand er ikke korrekt. Det er sjældent at HPFI slår fra ved at forbinde den til jord. Det sker kun hvis der er en vis spænding på nulleder. Hvor meget der skal til afhænger af jordmodstanden.

Der er kun 1 korrekt måde og det er med en tester, Der er naturligvis cowboy trick. Ved at forbinde fasen til jordleder IGENNEM en 15 W pære så skal HPFI slå fra før 1 sekund. 

Til trådstarter: Jeg kan på ingen måde ud fra din forklaring se at der er jordleder. " sorte der ikke er forbundet er på ingen måde tegn på jordleder. Er installationen mindre end 40 år gammel må man forvente at jord ledningen skulle være gul/grøn.

Jeg ved ikke hvad du mener med køreledninger


 Det er ordbogen som ikke forstod jordledning, gul/grøn. Men den skrev køreledning 😁


Mvh
Stefan H. 
ev elmand skrev den 15-10-2018 22:28:17

Jesper Thygesen: Din påstand er ikke korrekt. Det er sjældent at HPFI slår fra ved at forbinde den til jord. Det sker kun hvis der er en vis spænding på nulleder. Hvor meget der skal til afhænger af jordmodstanden.

Der er kun 1 korrekt måde og det er med en tester, Der er naturligvis cowboy trick. Ved at forbinde fasen til jordleder IGENNEM en 15 W pære så skal HPFI slå fra før 1 sekund. 

Til trådstarter: Jeg kan på ingen måde ud fra din forklaring se at der er jordleder. " sorte der ikke er forbundet er på ingen måde tegn på jordleder. Er installationen mindre end 40 år gammel må man forvente at jord ledningen skulle være gul/grøn.

Jeg ved ikke hvad du mener med køreledninger


Jeg oplever da at det er yderst sjældent at hpfi IKKE kobler fra ved kortslutning af jord og nul.....

Overvejer det med 15 W pære. Skal det bare være stiv kabel. Og en fatning, og så jokker man enderne i henholdsvis fasen og jord i stikkontakten 


Mvh
Stefan H. 
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis