Støb ovenpå vådrumsmembran

Jeg ved mange af jer sikkert stejler allerede over overskriften. 

Sagen er den at jeg skal i gang med at bygge en friststående indbygningscisterne til mit toilet. Vægge er mursten. Gulv er beton og da jeg har fået at vide at rommet inde i kassen også er regner som vådzone, ville jeg lægge vådrumsmembran inden jeg bygger cisterne og kasse. 

Men jeg har også fået anbefalt at lave et lille hul i bunden af kassen, der vand fra en eventuel vandlækage, kan løbe ud, så det opdages hurtigt. 

Men da fliser først kommer på når kassen er bygget, vil gulvet jo være højere udenfor end indenfor kassen. 

Så... Kan jeg gøre følgende:

1. Lave vådrumsmembran 

2. Montere cisterne

3. Bygge en lille forskalling og støbe et lille lag i bunden af cisternen på ca.1 cm

4. Bygge kassen, lægge fliser, etc. 

Eller findes der el løsning jeg slet ikke har tænkt på? 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor ikke bare skære en plade krydsfiner leler lign. til der passer lidt på skrå mod den ene side, og så fuge rundt langs kanten? Så slipper du for hele støberiet.

Hvis der er betongulv og mursten inde i kassen så behøver den ingen membran. Hvis du bygger kassen ud af wediplade og beklæder med fliser, heller ingen membran.

Hvis du bygger kassen ud af gips skal der membran på kassen og kantsamlinger imellem plade og gulv skal forstærkes med filt og membran.

Membran / filt skal etableres imellem materialeskift, eks.vis fra gulv til afløb/ rør.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Picarro skrev den 15-10-2018 16:02:02

Hvorfor ikke bare skære en plade krydsfiner leler lign. til der passer lidt på skrå mod den ene side, og så fuge rundt langs kanten? Så slipper du for hele støberiet.

 Ingen krydsfiner i vådrum, heller ikke vandfast


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Jeg forstår ikke din argumentation for at det ikke skal membran, hvis der er beton. Lækagen sker da uanset hvad underlaget er laver af. 

Det er jo også derfor jeg har fået tip om at lave "hul" i bunden af kassen, så ev vand herfra kan løbe fra og man opdager dette tidligt. 

Uanset er membranen lagt nu, spørgsmålet er hvad jeg gør med kassen. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Fordi beton er klassificeret som vandtæt at du borer hul er som sådan sagen uvedkommende, men i dit tilfælde er det en god løsning hvis der kommer voldsomt meget vand.

Hvad valgte du at lave kassen ud af?



Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Hvem siger at der skal vådrumssikres i hulrummet hvor cisternen sidder? 

Det er noget en eller anden håndværker har fundet på, og derefter er det blevet til en "sand historie". Jeg tror ikke på det, og ser ikke logikken i det.

Jeg vil også langt hellere have en tæt væg mellem hulrum og badeværelse, end et fuskerafløb.

Indbygningscisterner er lavet til at blive monteret i en hul eller falsk væg uden for vådzonen, der er taget højde for vandspild i form af pexdåse på cisternen hvor forsyning løber rør i rør, som alle andre skjulte pex føringer og dåser.

Cisternerne er i sig selv beskyttet mod overløb, idet cisternen har overløb direkte ned i kummen, før vandet kan nå steder på cisternen hvor det kan løbe ud.

Derfor skal du blot betragte den falske væg foran cisternen som en del af badeværelsesvæggen, og sikrer hen over denne også.

 Du skal bygge denne i enten fibergips eller wediplade, eller tilsvarende.


Elektronikteknikeren

Jeg kan faktisk ikke huske hvor det var jeg fik det at vide. Lige nu er der også ligegyldigt, da det er lavet membran rundt der cisternen og kassen skal stå. 

Jeres argumentation giver god mening, så jeg vil ikke bekymre mig om at lave hul, blot at sikre kassen med udvendigt membran. Jeg havde tænkt at bygge den op med to lag vådrumsgips. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Drop vådrumsgips og brug en 15mm fibergips i stedet. Gør dig selv den tjeneste. Vådrumsgips hører i min verden til i hvad jeg nu anser som "gamle dage" 🤣


Elektronikteknikeren

Noget i stil med denne så: https://www.bauhaus.dk/fermacell-fibergips-retkantet-12-5x900x2400mm.html?gclid=EAIaIQobChMIouiFx6GS3gIVkeR3Ch2MQQTwEAQYCSABEgLkSPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis