Kiprelæ - muligt at aflæse tilstand?

I forbindelse med et nyt hus, skal jeg have monteret kiprelæ’er til styring af alle lyskilder. Relæerne skal kobles til en central styring på en computer (dvs lidt ala hjemmebrygget ihc).

Jeg er i tvivl om præcist hvilken type relæer jeg skal benytte.


Jeg vil gerne kunne aflæse tilstanden på relæet (tændt/slukket), men er det muligt på nogen typer kiprelæ?


Jeg har tænkt om det kan lade sig gøre med et kiprelæ med 2 slutte, hvor den ene kobles til lampestedet og tænder som normalt, og den anden så kobles til en sensor, der kan sende svagstrøm igennem, og på den måde aflæse om der er åbent eller lukket.  Denne løsning kræver at de to 2 kredse er isolerede fra hinanden, da styring jo kun kan klare svagstrøm, og jeg har ikke kunnet læse mig til om det er muligt.

De opsætninger jeg henter inspiration i, bruger alle relæer uden 2 faste indstillinger, dvs der skal være strøm på styringen hele tiden, når relæet skal være tændt. Dette ville jeg gerne undgå, da det bla. Betyder at lys ikke vil virke, hvis styre-enheden pilles fra fordi den skal opdateres eller lignende.


Elektrikeren er ikke til så meget hjælp i denne retning, da det ikke virker til at han forstår hvad det er jeg prøver at opnå - men han vil gerne koble det hele sammen, når bare jeg lavet planen for det.

I forbindelse med et nyt hus, skal jeg have... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ev elmand

Manglende dokumentation er jo et problem og det er et "hjemmelavet" plc program eller IHC, KNX, Smarthouse eller andre systemer.

Jonaskp

Basismodul til 129 euro:

https://www.automation24.de/siemens-logo-8-12-24-rce-6ed1052-1md00-0ba8

Udvidelsesmodul til 98 euro:

https://www.automation24.de/siemens-logo-8-12-24-rce-6ed1052-1md00-0ba8

Der findes flere moduler alt efter, hvad de skal kunne.

Jeg har lavet en installation med siemens logo - det kunne lige så godt have være andre plc baserede løsninger, men valgte siemens. Jeg styrer og eller overstyrer stor set alt: Varmepumpe, varmegenindvinding, gulvvarmestyring, gardiner, elvinduer, pir sensorer, emhætte.

Du er ikke begrænset af, hvad du kan tilkoble om det er analogt eller digitalt - KNX eller Mbus!  



/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis