Ole opfinder - bekæmpe større område med ukrudt / græs og round-up?

Jeg har et større område med ukrudt og græs som skal fjernes(100-150m2), og oplagt er jo bare at sprøjte med round-up.  Det er dog dyrt og gør man det ikke rigtigt, så spilder man en masse på jord/sten og steder som ikke behøver denne væske. og det trækker ned og er jo ikke godt for grundvandet får man konstant at vide.

Idé er:
Man kommer den roundup væske på en maler-rulle, dog uden at soppe til (det er nok spild), og så kan man skubbe, eller trække rullen, med forlængerskaft, henover området hvor der er ukrudt og græs som skal dræbes.
Man skal ikke gå rundt med flere liter sprøjte, man kan måske finde på længden af rulle selv, og hvis man sammenligner med de dyppe roundup gel løsninger, så må rullen da holde til nogle baner, uden at skulle blødes op igen?
- For ældre, så må denne da også være bedre, når man ikke skal trække i pumpehåndtag / køb elektrisk pumpehåndtag.
- Man rammer ikke for bredt, fordi man går med sprøjte og det spreder sig til steder man ikke vil sprøjte?
- Vinden får minimal chancer her? Så man kan vel gøre det i en god vind uden bekymring?
- Det må da også være smart til kanter?, fliser hvor rullen så er meget lille?
  Den kan måske så ikke komme ned i fliserevner som sprøjte men! man kan så heller ikke sige det var ment til det formål.

Alt som det kræver er maler rullen efter ens valg og skaft, og så opblandingen?
Aner ikke om denne ide er god, eller hvor ofte rulle skal fugtes i roundup eller om det så også skal være af højre koncentrat.
Nogen som mener ideén er dårlig eller er sprøjten bare hurtigere hvis man kun har et lille område?

Fordele / Ulemper jeg ikke har tænkt på?

Måske er der allerede sådan en løsning på markedet, måske slet ikke så smart.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er da en tåbelig ide ( undskyld sproget) du kommer til at bruge alt alt for meget.

En sprøjte er langt det mest ækonomiske.

Der er noget sprøjte teori der går tabt her. Grunden til man ofte sprøjter er at de fine dråber nemmere optages i planten, derved mindre forbrug. 

kan ikke forstå man skulle spilde ved at sprøjte? der bruges jo ganske lidt middel til en sprøjtefuld. over fliser osv, er det sprøjteførens ansvar at gå hurtigere/dosere mindre.

Desuden er kun roundop gel godkendt til at bruge som påføringsmiddel. Alle de andre skal sprøjtes ud.

Godkendelser for alle sprøjtemideler findes på middeldatabasen.dk


Hilsen en der rent faktisk har et sprøjte certifikat

(edit) Det er jo meningen du skal bruge opblandet her, du skal købe det som det er allerede, men istedet for at bruge sprøjte kan du bruge svampen/rullen og når et større område, det er jo præcis fordi rullen holder på væsken at den også holder længere, når jeg nu taler ukrudt/græsområde.

Man skal ikke bruge ganske lidt når det er 100-200m2 med græs man gerne vil bekæmpe, og sprøjte / elektronik, skal pumpe rimelig ofte når det ikke kun er pletter. Husk, vejledning på flasker nævner område størrelser som 150m2, så spørgsmålet er om denne flaske kan trækkes til større areal når man ikke går med sprøjte.

Gel var bare en henvisning til eksempel på hvor man som grøn guru kan duppe alle sine planter  Det er nok rimelig tidsfordriv på 200m2 område eller stor gårdsplads.

Det er vel rimeligt overkommeligt mekanisk at fjerne ukrudt og græs på 100 - 200 m2.

Nu ved jeg jo ikke hvad området skal bruges til, skal jorden bare skal holdes sort?

Der er simpelthen sten nedenunder i dette tilfælde. Den har bare fået lov at vokse de sidste 2 måneder, og er dækket af ukrudt og græs.

Så en hurtig og grøn måde, har prøvet at bruge ukrudtsbrænder, det gik godt nok for langsomt

Fra havenyts forum:

Et miljøvenlige alternativ til ukrudtsbekæmpelse
.

Midlet, der regnes for at være Sverige, Norges, Canada og USA mindst skadelige ukrudts-produkt på marked og har været solgt under navne som Ecoval, Kverk og Ecosharp kan let fremstilles hjemme i køkkenet.

Midlet, koster ca. 4–5 kr. pr. liter i materialer og kan anvendes på brændenælder, tidsler, Bjørneklo, kvikgræs, skvalderkål mv.

Fremstillingsmetoden er som følger :

Tilsæt 2–4% citronsyre pr. liter. husholdningseddike. Svarende til 20- 40 gram citronsyre pr liter eddike. Er der tale om ukrudtskimplanter kan blandingen fortyndes med vand (max 50%)
Blandingen er 80% mindre skadeligt end brugen af eddikesyre (12%) som mange haveejere anvender (viser svenske undersøgelser). Midlet kan forbedres ved at benytte et udtræk af bl.a. brændenælder eller malurt der begge har en væksthæmmende virkning på andre planter og som kan neutralisere eddikens lugt. Andre benytter hvidløgsekstrakt, men hvidløg har ingen syre effekt. Både eddiken og citronsyren forekommer begge naturlig i vore kroppe ved nedbrydning af bl.a. alkohol samt i citrusfrugter mv.

Man skal dog være opmærksom på at blandingen kan irritere øjnene, søg derfor at bære beskyttelses briller og handsker og hvis det kommer på huden/øjnene, skyl med rigeligt vand. Blandingen på endnu ikke tilladt at benytte i erhvervsmæssigt øjemed eller godkendt af miljøstyrelsen i Danmark, men benyttes af mange private haveejere.

Midlet virker ved at fjerne planternes beskyttende vokslag (mod fordampning) og ca. 2–3 timer efter at midlet er påført planten ses en virkning. Efter ca. 2–3 dage efter ses en nedvisning af planten.

Midlet er desuden meget økonomiske da der ikke skal mere end 0,9 deciliter pr. kvadrat meter. Miljø påvirkningen er lille, da der ikke tilføres mere end 8 gram syrer på kvadrat meter Modsat eddiken, der giver en syrer påvirkning på hele 40 gram pr. kvadrat meter (ved en 12% eddikesyre opløsning)
Citronsyre kan anvendes til meget andet end ukrudtsbekæmpelse og hvis man er storforbruger at det kan det købes billigt hos America a/s i Thisted.

Eddiken kan gøres billigere i ved at blande en ltr. 32% eddikesyre med 7 ltr vand (så fås en 4% blandning) Heri tilsættes ca 150 gram citronsyre og man har 8 ltr klar til brug til ca. 80 kvm og af den nette sum af kr. 16,– (ca. kr 0,20,– pr- kvadrat meter.). Her kun overgået af prisen på Glyfosat.

Hvis man vil lave det med økologi for øje, kan man købe en ltr økologisk husholdnings eddike og tilsætte hvad der svare til 300 ml. citronsaft


Elektronikteknikeren

Hvis jeg bruger sprøjte, så sætter jeg dyserøret igennem bunde på  en gammel plast spand, der hænger som en omvendt tragt. Så er vind afdrift stort set elimineret, og buske og andre mindre planter i nærheden får ikke engang duften af roundup. 

Har jeg kvikgræs i staudebed, tager jeg gummihandsker på og så en malerpensel. Så i stedet for at hive dem op, så får de lige en tur med penselen. Det rammer så kun kvikgræs, og ca. 14 dage efter kan  man se om der er noget der ikke blev ramt og de kan så få en lille tur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nå,

Idén var måske ikke så god, penslen er da lidt derhenad

Jeg trækker idén og holder mig til sprøjten, og måske skulle jeg prøve den med en plast spand omkring eller noget mindre måske, det lyder da som en måde at begrænse spredningen lidt også når det blæser lidt.

Tak til alle kommentarer, det var da også bare et sjovt indfald, som jeg følte skulle ned på skrift.

Du skal holde øje med vejrudsigten - der må ikke være optræk til regn i en dags tid efter sprøjtningen - det forringer virkningen. Tidligt om morgenen, eller sent om aftenen er der tit næsten vindstille, så ideelt sprøjtevejr.


Søren O

til de fleste sprøjter, kan der tilkøbes en sprøjteskærm for ganske små penge.. den er aflang.. så det er meget nemmere at holde den nede mod jorden, end at fuske sig til det, ved at bruge en spand.. og jeg vil da tro, at den ville kunne tilpasse de fleste modeller.. jeg har til 2 forskellige fabrikater.... og de ville kunne bruges på kryds..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også