Fryseskab kan ikke holde temperatur

Hej,
Jeg har et ca. 9 år gammelt Electrolux Fryseskab EUF2300 / 922044160.
Det kan ikke længere holde minus 18 grader, og det virker som kompressor ikke kører tilstrækkelig meget. Hvis jeg slukker og tænder igen for fryseren kan den ret hurtigt fryse til de minus 18, men derefter holder den ikke temperaturen.
Jeg tænker derfor kompressor er ok, jeg har købt nyt startrelæ hos jer, det løste dog ikke problemet. Kan det være kondensatoren der er defekt, den er jo 4 mikrofarad +/- 5%. Når jeg måler den i afmonteret tilstand viser den 3,55 mikrofarad, hvilket jo er udenfor de 5% tolerance.
mvh. Karsten Lausten

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

3,55 eller 4 er lige meget, det er helt ukritisk.

Har du checket om der er kølemiddel på? Det er efter min mening mere sandsynligt problemet.


Hvad med termostaten?


Søren O

Ja det kunne vel også være den!

Nogen ide om hvordan man checker termostaten?


Det kan være termostat da du beskriver at kompressor ikke kører meget.

Men det kan også være for meget is på fordamper. Det kommer hvis døren ikke er tæt. Det vil så godt nok medføre at kompressor kører meget tid. 

Når kompressor kører normalt og tilsyneladende kan afgive kulde nok, er kompressor, startrelæ, klixon relæ, og kølemiddel sikkert ok. 

Så tilbage er der faktisk kun termostat. Hvis den er med elektronisk display m.m. er det i sig selv heller ikke helt let, da der er 2-3 kuldefølere i den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Erik, det hjælper mig ihvertfald til sandsynligt at kunne isolere fejl til termostat, og jo det er med digitalt display så jo nok ikke helt nemt at fejlsøge som du også skriver.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis