El-radiator 230 / 400v

Hej

Nu skal jeg bruge lidt info fra jer kloge hoveder.

Jeg har et hus fra 1977 med Brandeoven, Varmepumpe og el-radiatorer.

Sagen er den at jeg har tænkt mig at skifte alle el-radiatorer ud ( de er en blanding af gamle fra 197?  380v og lidt nyere fra 199? med olie som er 220V.

Jeg tænker på at sætte op 230v stikkontakter "schuko" og alle el-radiatorer skal være med Wifi ( tidsplaner for temperaturen... )

https://www.adax.lt/en/1307-adax-neo-wifi.htmls

Mit spørgsmål :  er det en fordel at bibeholde 400V ( fastmonteret ) eller er det bedre at skifte alt over til 230V med schuko stik, vi skal lige huske at de er til at supportere varmepumpen hvis det bliver nødvendigt og ikke til primær varme.

Tak

   

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke rigtig behov for 400v hvis du har varmepumpe og en jævn fordeling af radiatorer. Det er bedst at have flere små, end få store. Så skift du bare til schuko, men vær obs på at udtag har en belastningskurve, som beskriver hvor længe man må trække fuld og delvis last, hvilket er aktuelt ved opvarmning, hvor man kan risikere at trække en del strøm over en længere periode. Det kan godt blive træls for kontrakten gennem en længere periode.


Elektronikteknikeren

Karl Smart, det er jo det han har. Radiatorerne er kun til supplering. Og hvis der allerede er rør i jorden er der nok ikke plads til flere...


Bent Andersen skrev den 13-10-2018 17:34:50

Karl Smart, det er jo det han har. Radiatorerne er kun til supplering. Og hvis der allerede er rør i jorden er der nok ikke plads til flere...


 Selv en luft-luft varmepumpe vil være langt mere effektiv end endnu en elradiator.

Det vil være smartest at tilslutte elradiatorer til de oprindelige tilslutnings steder. Der kan der kan der sikkert findes 230 V Og hvis ikke så kan det om monteres ved tavlen så det bliver en nul tilgængelig. 

Hbis du sætter dem på almindelig lysgruppe får du problemer med sikringer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis