Hvilken skrue tagkrydsfiner 18mm - Hjælp søges hurtigt

Hej alle.

Står lidt i tidsnød da jeg skal have smidt 20 kvm tagkrydsfiner på imorgen inden kl. 12.

Hvilken skrue skal man bruge til at skrue krydsfineren fast med? Altså diameter og længde.

I mit stress idag Havde jeg købt en 5,0 x 70 - NKT basic - synes dig bare nu at den er for stor?


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil mene at 4 x 20-40 mm Climate er ok. Det er lidt vigtig at de er glatte på den øverste del. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

4x40 skruer burde kunne gøre det. Husk at følge fabrikantens anvisninger for skrueafstand (tagkrydsfiner). 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

4 x 20 i 18 mm krydsfiner? Så skal de yderste par mm holde pladerne?

5 x 70 er lidt stor, 4,5 x 60 er nok mere passende. Men det er OK, det skal nok gå.


Bent Andersen : Når en skrue betegnes 4 x 20-40 så er skruen 40 mm lang med 20 mm gevind. Det er det glatte jeg i næste sætning fremhæver. Så bliver pladen trukket bedre til. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En god tommelfingerregel er, at skruen skal være 3 gange så lang som tykkelsen på det du vil skrue fast. Er din tagkrydsfinér 18 mm tyk, bør skruen så have en længde på min. 54 mm


Med venlig hilsen

Anders

Annonce

Yes - tak for svar alle - skrueafstand synes jeg at mindes er ca 150 mm langs kanterne og 300 henover pladen? 

Jeg kan se at de fleste krydsfinerproducenter anbefaler 3,5 x 50 - det tætteste jeg kommer på det er nok 4,5 x 60 climate spun skrue - som ikke er helt ublu i pris. Ville det gå?

Jeg synes, at det er store skruer for at holde en krydsfinerplade fast. Hos Harald Nyborg kan du bl.a. få denne

https://www.harald-nyborg.dk/p11608/nkt-handv-skrue-4-0x50-350-stk

4 x 50  burde være rigeligt stor.


Kurt B. Andersen

Ville skruen gå igennem lægterne/spærene?


Hvis nej, så fyr dem i og brug tiden på arbejdet, i stedet for at tinde rundt efter skruer De er jo trodssalt længere end hvad man anbefaler som minimum.


Mvh. Christian M
 

Psyzo skrev den 12-10-2018 23:27:28

Yes - tak for svar alle - skrueafstand synes jeg at mindes er ca 150 mm langs kanterne og 300 henover pladen? 

Ok. Det var noget af en afstand. Vores skulle skrues pr. 100mm, men så sidder de godt nok også fast.  


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

De er rigeligt store. Men det gør ikke nogen skade. Bare fyr den i og kom videre :-)


Morten
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis