Fjerne plet fra bejdet finerbordplade

Hej med jer   

Jeg har slebet den gamle lak af en bordplade i bøgefiner og herefter givet den vandbaseret bejdse. Jeg nåede ikke at lakere den, før jeg tog ud at rejse med mit job, og min familie har i mellemtiden ikke taget alvorligt, at de skulle passe på den. Så nu har den fået mærker og ringe. Suk. Har slebet let over hele pladen, men de ser ud til at trække rimelig dybt, og er bekymret for at slibe fineren i bund... Hvad er det bedste at gøre for at rette op? Oxalsyre er vel en dårlig idé, når det 1) er bejdset og 2) ikke er massivt træ... Har nogen et godt gammeldaws trick?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bed familen rense og rydde op efter sig, eller de må leve med følgerne af manglende respekt for dine anstrengelser.   

Desværre er bøgefiner stort set umulig at rense i bund ud fra de oplysninger du har givet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har gravet lidt i sagen, og alt håb er ikke ude:

1: forsøg at tørre så meget af bejdsen af som muligt med en fugtig klud. Vær hysterisk varsom med vand og finer. Det er bedre at holde den fugtige klud i den ene hånd, og en varmluftpistol i den anden.

2: Gentag processen indtil der ikke mere er farverester på kluden. Processen kan muligvis fremskyndes med en smule krystalsæbe, men den må ikke trække for så risikeres at finerens lim slipper underlaget.

3: Slutteligt påføres oxalsyre i samme afmålte mængder. Det er vigtigt at fineren tørrer mellem hver behandling. En varmluftpistol er en god ven i din situation.

Vær forberedt på at slutresultatet ikke er som forventet på rent bøg. Accepter nuanceforskellen, men ringe og pletter skulle gerne være forsvundet.

P.S. Du har hermed min tilladelse til at banke familien med en frossen laks.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

...eller lade være med at starte et job, man ikke kan afslutte


 

For pokker da; du er bare ALLETIDERS! Tusind tak for hjælpen – det vil jeg forsøge mig med. Pipper lige, når jeg er i mål. Bliver det flot, er successen jo lige så meget din.

Annonce

Lys og kærlighed til dig, Uldal. God bedring med dit humør og sociale kompetencer.

Josephine:

Inden du lakerer, så send et billede. Måske har jeg et par råd i ærmet om nødvendigt.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis