Lydisolering tekniske spørgsmål db faldstamme

Hej jeg har et par tekniske spørgsmål i forbindelse med lydisolering af en faldstamme i 110mm.

Den går gennem en stue og kommer fra toilet på 1.sal så det skal være så godt som overhovedet muligt. 

Noget af vejen går den langs beton med 5 cm luft mellem røret og væggen andre steder går den langs mursten også med 5 cm luft. Jeg har indtil videre monteret isover tapelock rørskåle på den i dimensionen 133mm med 30mm isolering = 163mm udvendig.

Synes ikke det har dæmpet den ret meget.  

Min plan er: 

1. At stoppe noget ekstra isolering ind mellem mur og rørskål.

2. Lave en aflang kasse med 3 sider der er 166mm bred indvendig så den omslutter rørskålen og går ind til væggen. (Ved væggen vil jeg så lave en sprække på ca. 10mm som jeg fuger med vinduesfuge, og de hulrum der vil blive i hjørnerne inde i kasssen mellem rørskål og kasse stoppes også godt til med blød isolering. 

Jeg har et par spørgsmål til materialevalg: Hvad tænker i dæmper mest? 

1. En kasse i 16mm mdf med 1 lag 12,5mm fibergips skruet direkte på? (28,5mm ialt) 

2. En kasse i 2 eller 3 lag fibergips (25 eller 37,5mm ialt)

3. Eller måske en lidt alternativ løsning hvor man har en 3 sidet kasse først i ét lag med 163mm indvendig og derefter 20mm hulrum rundt om kassen som udfyldes med blød isolering og til sidst en afsluttende kasse ca. 230mm indvendig som ikke rører den inderste kasse. 

Vil 2 lag af det samme materiale der er monteret med 20 mm afstand og blød isolering imellem lydisolere bedre end 2 lag der er monteret tæt sammen? 

Og vil det være en fordel at lave de 2 separate kasser i forskellige materialer? Den ene i f.eks MDF 16 mm og den anden kasse i f.eks fibergips 12,5mm som 1 eller 2 lag? 

Når vi snakker gips tænker jeg at benytte 50*50mm stålprofiler til at samle med i hjørnerne, hvis vi snakker mdf kan kassen blot skrues sammen.. Kassen bliver ikke synlig. 

Glæder mig til at høre jeres betragtninger og håber der sidder en ekspert i lyd og læser med. 

Mvh Jack. 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart tror jeg at fiber gips er bedre end mdf. Fiber gips er også ret tungt i det og er mere dødt rent klangmæssigt. 

Mht en opbygning af enten en kraftig kasse eller to adskilte, vil jeg tro at sidstnævnte er bedst. Jeg har ikke lige noget til at underbygge det, men er bare min fornemmelse.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis