Vådrumsmembran bag væghængt toilet

Jeg er ved at få lavet nyt badeværelse og har i den forbindelse monteret stativet til et væghængt toilet. Så vidt jeg har læst skal vådrumsmembranen også være bag den væg der skal skjule stativet. Mureren har dog stoppet membranen der hvor væggen skal placeres, og siger at membranen bare skal føres op når væggen er bygget. Min bekymring går nu på om det er korrekt, hvad hvis cisternen eller gulvslangerne der også kommer op der er utætte? Hvis det er ligemeget, kan man så overhovedet tætne ordentlig når væggen er sat op? De 2 membraner vil jo ikke være ubrudt. I praksis er det måske ligemeget men hvis huset skal sælges er manglende membran vel en K3er?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu vil jeg med det samme sige at jeg ikke har nærlæst reglerne men det også min klare opfattelse at vådrumsmembranen skal føres hele vejen op ad væggen bag ved stativet til det væghængte toilet og argumentet er, som du selv skriver, at hvis f.eks. cisternen bliver utæt så skal der være noget til at stoppe vandet.

Nu er Gør Det Selv jo ikke nogen autoritativ kilde men de siger vådrumsmembran inde i kassen: https://goerdetselv.dk/haandvaerker-teknikker/murer/saadan-vaadrumssikrer-du-korrekt

Det er korrekt at man fører båndet rundt langs væggen inde i kassen. Og der er et helvede fordi mureren som regel kommer efter at smeden har sat cisterne og ramme op. Tit er der også sat gips op. Man ender så med tage et billede af vådrummet med bånd uden på kassen. Og anføre at der tidspunktet ikke var mulighed for at føre båndet rundt på væggen. PS. Båndet fører man også rundt uden på kassen selvom den også er indeni. Der er jo i princippet 2 rum hvor der kan opstå vandskade. Men vi er godt nok langt ude i teorien her 🙂


km

Det kommer an på hvilken type væg der er inde bagved. Tunge vægge behøver ikke vådrumsmembran.
Og når det så er sagt, så anvender man vådrumsmembran for at holde vanddamp ude såvel som vand :)


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Jeg forsøger lige at genoplive denne tråd fremfor at starte en ny.

Når indbygningscisternen indbygges i en skelletvæg så kan man vel ikke vådrumssikre "rummet" hvor cisternernen sidder?

eliteMario
Hej.
Kort svar: Nej

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis man kigger på installations vejledning på geberit stativet, så skal man i Danmark IKKE føre membranen ind i rummet bag cisternen.
Kigger man derimod på den del er på Norsk så skal rummet bag toilet have en skrå bund og et udløb som ender OVER sokkel klinken. Altså støbe bund som i yder side på midten er ca. 10 cm høj og inderst og i sider ca. 12 cm. Der laves så et lille udløbs hul lige under kummen. Hele rummet bagved vådrumssikres I Norge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-07-2020 16:13:16

Hvis man kigger på installations vejledning på geberit stativet, så skal man i Danmark IKKE føre membranen ind i rummet bag cisternen.
Kigger man derimod på den del er på Norsk så skal rummet bag toilet have en skrå bund og et udløb som ender OVER sokkel klinken. Altså støbe bund som i yder side på midten er ca. 10 cm høj og inderst og i sider ca. 12 cm. Der laves så et lille udløbs hul lige under kummen. Hele rummet bagved vådrumssikres I Norge.

 Jeg har godt kigget i installationsvejledningen og til grohes cisterne mm. Konklusionen er altså at der skal vådrumssikres på væggen som toilettet hænger på og ikke yderligere?

Mange laver indbygningscisterne som en kasse foran envæg, men her er det et nyt hus og vi skal ha' toiletter på en væg og ikke i en kasse foran en væg. Væggen bygges i træ med fermacel 15mm.


eliteMario
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis