Søger pro tips til at skære strimler af fliser

Jeg skal i gang med et mindre fliseprojekt, hvor jeg ved den ene væg afslutning skal skære strimler af fliserne på cirka 2-3 cm, af en 20X20 cm flise for at få den til at passe.

Jeg har købt en fliseskærer fra Sigma og har øvet mig på en masse fliser, men jeg har svært ved at finde den rigtige teknik, mit problem opstår især når jeg skal knække selve flisen, hvor jeg har svært ved at lure om jeg skal trykke hårdt og vedvarende eller om man skal lave ét hårdt og bestemt tryk.

Det er lykkedes at lave nogle gode snit, men det virker som mere held end forstand og lige nu er jeg ved at overveje at droppe det manuelle arbejde og købe en billig vådskærer, det vil jeg helst undgå da jeg havde en forhåbning om at jeg kunne skære fliserne "på stedet" i én arbejdsgang mens jeg sætter fliserne.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke give dig proff. råd. Men jeg har da skåret fliser nogen gange. Det er aldrig lykkedes mig at få sådan en fliseskærer til at virke hver gang. Og især når det er en lille kant der skl af.

Jeg har de seneste gange brugt en lille vinkelsliber med glat diamant klinge. Så skærer jeg efter et bræt, men kun lidt ned i første omgang. Næste strøg tipper jeg sliberen lidt så bagkant af klinge ikke rammer glasuren. Jeg kan på den måde lave et meget rent snit som næsten ikke laver nogen afskalninger. Det støver noget så det foregår udendørs.

Men vådsliber er jo netop beregnet til at stå ved siden af og bruge på stedet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg syntes også min fliseskærer drillede, indtil jeg fandt ud af at man kunne stramme ridsehjulet, så det kørte mere fast. Derefter blev det min bedste ven. En enkel gang med ridsehjulet over fliser og så et bestemt tryk på midten. 

Nogle fliser kan vist være nemmere end andre at tilpasse. 


Morten

Jeg har et tillægsspm, håber ikke jeg kommer til at ødelægge tråden, måske trådstarter også kan bruge det.

Kan I linke til en god diamantskive til vinkelsliberen som er særdeles velegnet til at skære fliser? jeg skal selv igang med at ligge 10x10x0,75cm fliser i kælderen og tilpasse nogle store vægfliser 120x60x1cm

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 11-10-2018 06:05:43

Jeg har et tillægsspm, håber ikke jeg kommer til at ødelægge tråden, måske trådstarter også kan bruge det.

Kan I linke til en god diamantskive til vinkelsliberen som er særdeles velegnet til at skære fliser? jeg skal selv igang med at ligge 10x10x0,75cm fliser i kælderen og tilpasse nogle store vægfliser 120x60x1cm

 Umiddelbart mener jeg ikke at det skal være noget særligt fint der skal bruges. Jeg har næste lige lagt klinker i mit værksted, og der skar jeg nemt igennem med min vinkelsliber med en helt almindelig klinge til sten. Jeg har ikke haft held til at skære tynde strimler eller bore huller med tilbehøret til min fliseskærer, ligesom den ikke var stor nok til at skære mine klinker på langs.

Hej,

Jeg har rigtig gode erfaringer med denne:

https://www.stark.dk/carat-premium-fliseklinge?id=2661-5934723&gclid=EAIaIQobChMIyYz18-j93QIVS7DtCh3zXwtMEAQYAiABEgK_g_D_BwE&s_kwcid=AL!5685!3!213261619100!!!g!344848519829!&ef_id=W771lgAAAWskMsdi:20181011070246:s6

Men det nytter ikke noget, hvis din vinklelsliber har meget slør i lejerne.


/K

Jeg skulle bruge nogle tynde strimler af flise til et trappe projekt for nogle år tilbage, der lagde jeg to stykker træ på hver side af flisen på den strimmel jeg skulle skære og klemte dem sammen med to skrue tvinger. Så havde jeg både noget at skære efter og det holdt sammen på strimlen. Derefter skar jeg dem med en glat diamant klinge fra harald dyt båt, jeg oplevede at fliserne altid flækkede lige i den sidste etape før jeg var færdig med at skære dem.

Jeg fik lagt fliser af en prof. Han brugte en vinkelsliber og skar frihånds efter en blyantsstreg.


KSC skrev den 11-10-2018 09:01:05

Hej,

Jeg har rigtig gode erfaringer med denne:

https://www.stark.dk/carat-premium-...1070246:s6

Men det nytter ikke noget, hvis din vinklelsliber har meget slør i lejerne.

 tak, den køber jeg. min vinkelsliber er kun få år gammel, så den burde at du.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis det er strimlen der skal væk er det nemmeste at ridse den med Flise skæreren og knække strimlen af med en knibtang. Læg flisen på et bord, knib hårdt fat om flisen og bræk nedad.  Glat 115 eller 125 mm carat klinge er en super klinge. 


km
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis