Søger pro tips til at skære strimler af fliser

Jeg skal i gang med et mindre fliseprojekt, hvor jeg ved den ene væg afslutning skal skære strimler af fliserne på cirka 2-3 cm, af en 20X20 cm flise for at få den til at passe.

Jeg har købt en fliseskærer fra Sigma og har øvet mig på en masse fliser, men jeg har svært ved at finde den rigtige teknik, mit problem opstår især når jeg skal knække selve flisen, hvor jeg har svært ved at lure om jeg skal trykke hårdt og vedvarende eller om man skal lave ét hårdt og bestemt tryk.

Det er lykkedes at lave nogle gode snit, men det virker som mere held end forstand og lige nu er jeg ved at overveje at droppe det manuelle arbejde og købe en billig vådskærer, det vil jeg helst undgå da jeg havde en forhåbning om at jeg kunne skære fliserne "på stedet" i én arbejdsgang mens jeg sætter fliserne.

Jeg skal i gang med et mindre fliseprojekt, hvor... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tænkte jeg lige ville komme med en opdatering på denne her, hvis der skulle være nogen som søgte den frem.

På dagen der skulle sættes fliser lykkedes det at skære alle fliserne til på stedet, uden at der gik så meget som én eneste flise til spilde ud af 57 som skulle skæres til, "tricket" var at lave rillen med 2-3 strøg så hårdt som overhovedet muligt, understøtte flisen med hånden, hvorefter man slår virkelig hårdt og kontant på håndtaget uden så meget slinger i valsen... når først den sad i håndleddet fik jeg et perfekt knæk hver gang.

Fordelen har klart været at jeg kunne skære alle fliserne på stedet på få sekunder, hvert knæk tog ikke mere end et par sekunder og jeg fik knækket strimler af på 15 mm og asymetriske knæk, helt uden problemer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis