Rensning af benzintank uden demontage

Hey
De metoder jeg har set med rensning af benzintank har alle noget at gøre med at man skal tømme tanken, ryste den med møtrikker eller lign, rense den med en syreopløsning så man opløser rust, rense den med vand, tørre den, coate den indvendigt hvor man vender tanken så coatingen bliver fordelt osv. Betyder at man skal demontere tanken og ryste den, vende den for tømning mm.
Min udfordring er at min tank er en 220 liter galvaniseret jerntank som jeg tror er rusten indvendig. Der er i helt sikkert bundvand i tanken. Jeg kan ikke demontere tanken uden at større arbejde da den er skruet fast ind i spanterne med skruer der nu er rustne. Jeg kan tømme tanken med en pumpe så der måske kun er et par cm tilbage i tanken. Men hvordan får jeg renset det sidste skidt, vand, rust slam op af tanken ? Jeg har tænkt på at hælde 10-15 liter WD40 i tanken og suge det op efterfølgende. Men ved ikke om det kan anvendes. 
mvh Morten

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej jeg høre lige her. Hvilken løsning kom du frem til?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tror ikke WD-40 vil gøre nogen gavn, hvis du vil opløse rusten skal du bruge en syre af en slags. Men når du opløser rusten, er der også risiko for at der komme små huller, ofte er der små gruppe tæringer som gå dybt i metallet.
Hvor tyk er metallet i tanken, og hvor stort adgangshul har du?


Vi prøver igen, i morgen --
Hej je-ns  jeg tror heller ikke atwd40 hjælper. Bemærk at det er ikke mit spørgsmål fra start. Men tænkte at hvis Morten stadig var aktiv (hvad han vist ikke er) så ville jeg høre hans løsning. Men der er vel ikke noget problem i at vi fortsætter?  Det er tanken på en Zetor 4911. jeg kender ikke metal tykkelsen. Åbningen  er vel ca 40mm som på en alm dieseltank. Problemet er at rust og snask er sluppet forbi 2 filtre og har ødelagt indsprøjtningspumpen. Så det var rart at kunne rense tanken inden jeg sætter en renoveret pumpe på igen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Sandblæsning kunne være en mulighed, det er vel værst i bunden med rust.
Tanken ser vel ca sådan her ud?


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Kovas
Hullet i tanken er meget lille. Kun 50 mm. Der var ikke så meget benzin  tilbage i tanken. Så det sugede jeg op sammen med bundvand og afleverede på modtagerstationen. Da der stadig kunne være bundvand i tanken hældte jeg 10 liter alm. denatureret sprit i tanken og sugede det op. Sprit er dejligt da det jo både blander sig med vand og benzin. Det sprit jeg sugede op var helt rustrødt. Så den løsning gentog en gang til og anden gang var den mindre rød. Så stoppede jeg der og bruger tanken endnu. Til motoren har jeg både forfilter med vandudskiller på brændstoiflange og alm. filter ved motoren. Så det går fint nu.
Hej Morten. Godt at høre at du fik det til at du. Nu er det ikke noget problem at tømme min tank. Det løber ud selv,og der er tom nu. Jeg tænker at sandblæsning bliver svært når tanken sidder på traktoren. jeg har tænkt på højtryksrenseren. Måske med kloakdysen på så det kommer noget runde i hjørnerne. Vandet kan jo løbe ud igen og resten kan suges op med støvsugeren, men er det nok til at tørre den på den måde? Traktoren står under et tag men kan selvsagt ikke flyttes. Så det er noget koldt at rode med, men savner den til at ordne vejen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis