Redskabskur - Eternit stern, Rendejern / Konsoljern tagplader/Rupløjet brædder

Hej.

Skal til at montere alt tilhørende til et tagpap tag på et isoleret redskabsrum på 6,2 i længden og 3,3 i bredden. 

Jeg kan ikke beslutte mig om det skal være rupløjet brædder eller 15 mm krydsfiner? Har monteret 45x150 spærtræ over bredden på skuret med CC på 61. Nogen som har nogle hints og anbefalinger?

Næste spørgsmål er opsætning af tagrende. Jeg går vel ud fra at når man monterer tagpap at man så stemmer f.eks. rendejern ned i krydsfineren/brædderne inden 1 lag pap lægges på og kører dette ud i tagrende? Er konsoljern overhovedet en mulighed? Jeg har jo ikke andet end spærenderne at skrue eternitten i - og jeg går ikke udfra at skruer igennem eternitten uden underlag er en holdbar løsning? Med dette menes at samlinger i eternitten forgår jo over et spær - så det kan jo ikke rigtigt lade sig gøre at placere et konsoljern her?

Ydermere er det nok at når man monterer stern på forside og bagside af skuret at det er nok at monterere disse med 2 skrue C/C 60? på siderne har jeg jo et spær som underlag for påskrueningen men det har jeg jo ikke på forside og bagside?

Håber I kan svare. På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tagkrydsfiner er hurtigst, og formentlig også billigst at lave - det ville jeg vælge på et skur.

Rendejern kan fræses ned i krydsfineren, således at tagpappen kører indover. Er du meget stålsat på at det skal være eternit? Personligt ville jeg altid vælge at lave stern og vindskede i træ - så har du også underlag at skrue konsoljernene i.

Ja det må jeg sige jeg nok er - selvom det giver lidt udfordringer - jeg stræber efter så lidt vedligeholdelse som overhovedet muligt. Ydermere går det rimeligt i spænd med vores eternit udhæng og stern på vores hus. Hele redskabskuret bliver i eternit (facadeplader). Jeg ved snart ikke om man kan kalde det et skur mere - det bliver fuldisoleret og jeg smider en lille radiator derud   og det er allerede skredet i pris- og tidsbudgettet for længst   Og så er der lige vores ustadigt vejr for øjeblikket som er lidt imod mig.

Du har nok ret i det med pladerne - problemet er bare at mine mål på skuret ikke er særligt venlige overfor plader - der bliver en del spild. Ydermere er jeg lidt alene i disse tider om mine projekter og at håndtere en 122x244 krydsfinersplade er ikke just det bedste - desværre er 61 x 244 pladerne ikke halvpris af de store plader - så der ville det være billigst med rupløjede brædder som jeg har fået tilbud på til ca. 9 kr/m m/moms

Jeg er selv i gang med at bygge en garage med tagkrydsfiner og to lag tagpap. Facade og Stern har jeg lavet i eternit (Shera plank).

Mht. Tag og tagrende, så brænder du først underpappet på, hvorefter du monterer tagrende + en alutagfod, som går ned i din tagrende. Herefter evt. Alu-vindskeder og her efter brænder du overpap på. Jeg har opsat min tagrende med konsoljern for hver 50 cm. Den udfordring, som du også har med dine eternitplader løste jeg, ved at jeg for enden af mine 45x195 spær monterede to rækker 22x95mm forskalningsbrædder, hvorpå jeg opsatte eternit-sternbrædderne. Forskalningsbrædderne er et godt underlag at skrue konsoljernene fast i. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja det er også det som er mit problem. Brugte du trykimp forskalling bagved eternitten? Og har du bruge gummibånd i samlingerne?

Jeg brugte alm. Forskallingsbrædder, da de jo ikke bliver udsat for vand o.lign. 

Ja, jeg har brugt EPDM bånd i alle samlinger. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis