Ligge fliser med brosten, hvordan?

Jeg skal anlægge en lille miniterasse på ca. 2*3,5 m hvor jeg gerne vil have "dannebrogsflag" med 4 40*40 fliser der ligger side om side i et kvadrat med brosten rundt om og langs med kanterne på hele tereassen. Hvordan gøres dette lettest?


Jeg har tænkt mig at grave ud og komme noget grus i (stabilt og afrettergrus), men hvordan får jeg tilpasset med brostenene der jo er en del uens i størrelsen nogle vil skulle stikkes dybere ned end andre.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du gør det, at du lægger fliserne først sådan, at der hvor du vil have brosten, laver du en afstand mellem fliserne på 10 cm. Når fliserne er lagt tager du f.eks. en murerhammer eller andet, der er mindre end afstanden mellem fliserne, og laver en rille ca. 10 cm. dyb. Derefter sætte du brostenene og banker dem i niveau med fliserne. Fyld sand i mellemrummene.


fase

Jeg har nu lagt stabilgrus der skulle en del til. Jeg har stampet dette med pladevibrator og givet det et lille fald i den rigtige retning. 


Jeg er nu klar til afrettesandet/brolæggersandet, men er i tvivl om hvorvidt dette skal vibreres også? Og i så fald det skal vibreres skal jeg så komme retteskinner (vandrør) i før eller efter. Altså vibrere lad os sige 1-3 cm og så komme skinnerne på og mere sand eller hvordan?

Den lokale grusgrav sælger brolæggersand 0-8 med ler i som jeg har tænkt mig at anvende.

Du lægger sandet ud i et lag, der er et par cm. i overhøjde. Derefter vibrerer/ stamper det. Så lægger du retskinnerne ved at skrabe en fordybning i sandet. Retskinnerne lægger du ud, så der er fald den vej, du vil have det. Derefter skraber du sandet af med en retskinne/bræt, så får du en overflade, som du lægger dine fliser på. Du kan vælge at fjerne dine retskinner og fylde sand i rillen (tryk det sammen), inden du lægger fliser, eller lægge er par rækker, så du har noget at gå på, inden du fjerner retskinnerne.


fase

Ok tak for svar. Jeg har dog et spørgsmål til. Hvor meget skal jeg regne med fliserne sætter sig? Skal jeg ligge dem lidt højere end brostenene som jo kommer til at have stabilgruset som underlag? Skal fliserne vibreres umiddelbart efter lægning (der fulgte en gummimåtte med pladevibratoren). Denne vibrering er det for bedre at fordele fugesandet eller vil fliserne også komme ned i endelig højde? 

Grunden til de mange spørgsmål er at der andet steds i haven er lagt flise og brostensterasse hvor fliserne ligge højere end brostenene ca 0,5-1 cm. Jeg ved ikke hvor gammel terrassen er men formentligt fra firserne. Spørgsmål er er derfor om fliserne var lagt for højt den gang.

Hvis du kun har få cm. afretningssand og det er vibreret, så synker fliser ikke. Man kører typisk på fliser med vibrator hvis det er mindre fliser ( belægningssten) 

Hvis du kører på dine felter inden brosten kommer på så skrider de væk fra hinanden. 

Læg felterne, læg brostene så de er lidt højere end fliser og kør så hen over det hele med vibrator. Så ender det i samme højde og bliver der. 

Husk at fugesand skal være fejet væk når du vibrerer. Der er nogle der mener noget andet men det er sådan at det kan samle sig under vibrator, og så presses det punkt jo lidt længere ned end hvor der ikke er noget sand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis