Huskøb

Hej,

Jeg går og tænker på hvad jeg skal kigge efter når jeg køber et hus.
Jeg vil gerne være obs på det hele så man ikke køber et hus det er ødelagt efter 10 år.
Er der nogen der har sådan en liste på ting man skal være obs på?
F.eks om undertaget er af ordentlig kvalitet, at soklen ikke er ved at falde fra hinanden osv?

Håber nogen kan komme med nogle bud.

Mvh :)


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det lyder til at du er lidt på bar bund, med hnesyn til ta vurdere et hus håndværksmæssigt, man kan læse rigtig meget ud af en tilstandsrapport som der skal krives inden et hussalg, det jeg vil anbefale er at finde et hus som har den beliggenhed du søger og i det prissegment du har råd til så ville jeg kontakte en byggesagkyndig såfremt der er noget i tilstandrapproten der kan give spørgsmål og evt tage ham med ud og se huset det koster imellem 2000 og 5000 afhængig af hvor meget tid der skal bruges, men så har du ihverfald en uafhængigs vurdering af huset, og de penge kan være givet godt ud.......

Jamen jeg er faktisk ikke på bar bund.

Jeg ville bare lige høre om der var nogle håndværkere der kunne komme med nogle konkrete ting jeg skal holde øje med, som nødvendigvis ikke står i tilstandsrapporten. 


 

Det du spørger om er helt vildt bredt. Et hus er jo en "maskine" bygget af en fem-ti forskellige professioner, og de vil hver især have deres bud på hvad der er vigtigt, og hvor man ikke skla gå galt. 

De ting som er dyre at skifte, og som det derfor er godt at vide noget om er:


Tag

Vinduer + døre

Fyr/opvarmning

Elinstallationer

Vandinstallationer

Fugt og isolering


Hvis de seks ting er nye, eller der i hvert fald ligger gode beskrivelser for deres stand, så går man ikke helt galt i byen.


Og ellers som mfrost skriver, så er det noget med at få en byggesagkynding med ud.

Jamen det er jo bredt, men det er jo som du selv skriver kun de dyre ting.


 

Ud over de rent "helbreds mæssige" ved huset, så skal man jo kigge på fremtidige udgifter. Skal der laves en del om ved indretning, køkken / bad.

Ligger taget til at skulle skiftes de næste 5 år (80-120.000, Er der separeret kloak, eller ligger den udgift i den nærmeste fremtid (40 -60.000). Hvis det i landzone er der lavet lovlig nedsivninganlæg (80 - 100.000)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Som elektriker kan jeg jo feks sige noget om antallet af stikkontakter.
Der er selvfølgelig krav til antallet i loven, men husk at gamle huse jo er opført i en anden tid, og derfor en anden lov om antallet af stikkontakter, jo længere man kommer tilbage jo færre stikkontakter pr rum.  
I vore dage har vi brug for langt flere stik end man feks havde i 70,erne. Tænk bare på alle de ladere til mobil, tandbørster, pc'er mm man bruger nu om stunder. Det kan være en dyr omgang at få en elektriker til at lave flere stikkontakter i stuen...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvordan er det med kloark i dag, er der noget med at man skal have lavet det om? Kan kommunen pålægge en det?
Som elektriker er der så ngoet el man skal være særlig obs på ved køb af ældre huse?



 

I landzone skal alle kloakker naturligvis lovliggøres. Der har kommuner udpeget områder som skal være klar inden for en tidsfrist. Det har stået på i nogle år så man må tro at der ikke er mange tilbage som ikke har det i orden. 

Men de arbejder også efter at den ældre del af kloakker i byer skal separeres. Det vil sige at det beskidte vand køkken, bad, toilet m.v. skal føres for sig selv i rør til rensningsanlæg. 

Regnvand fra pladser og tage skal så enten nedsives på egen grund eller mod betaling føres i kommunens rør direkte til nærliggende vandløb. Der laver de en spildevandsplan over mange år, så de enkelte gader kommer med efterhånden som der er penge i kassen til at få lagt nye rør i gaden. Man skal i den forbindelse selv betale for at få rørene lagt om på egen grund. Det skal typisk ske inden for 5 år efter at det er lavet ude i gaden. Man kan også lave det før hvis man er i gang med anlæg af fliser el.lign. 

Huse der under ca. 30 år har separeret kloakker, så det er da nemt at spørge til i en handel. 

Det vil fremgå af en elrapport hvis der direkte er fundet noget ulovligt ved elinstallationer. Men ham der kontrollerer skal kun adskille enkelte lampesteder og stikkontakter så der kan være småting han ikke ser. 

Ellers er det jo behovet for stikkontakter der kan medføre en elektriker regning hvis man køber et hus med 1 stikkontakt i hvert rum.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis