Dræning af lav jordmur?

Jeg er ved at projektere et værkstedsbyggeri i træ, som kommer til at ligge helt i skel til naboens grund, der ligger ca. 85 cm højere i niveau end min grund

Jeg tænker at mure soklen mod nabogrunden op over hans jordniveau i leca-blokke. Soklen mod naboen er selvfølgelig at betragte som jordmur, men den bliver ikke mere end 6 m lang og har som sagt kun jordkontakt i ca. 85 cm højde.

Jeg forestiller mig, at det er tilstrækkeligt at beklæde den høje sokkel med drænplader og undvære et decideret dræn i bunden, når nu der ikke er tale om et større areal i jordkontakt, men det kan være at jeg undervurderer de potentielle fugtproblemer?

Gode råd modtages

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal værkstedet isoleres og opvarmes og sådan? For så ville jeg lave det rigtigt med opbygning som et omfangsdræn.

Det er altid en god ide med et omfangsdræn, uanset om rummet skal opvarmes eller ej.

Det er også en god ide at opsætte drænplade mod sokkel så alt vandet ledes til drænet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
sidenius skrev den 08-10-2018 16:18:01

Jeps. Isoleres og opvarmes.

Du mener omfangsdræn på den side med jordkontakt? Vel ikke hele vejen rundt, når resten af soklen er fritliggende?

 Nej nej, du kan nøjedes med den side der har jordkontakt.

Du skal da ikke spare de par håndører væk har det samme bare 11meter og der kommer altså lidt vand i mit dræn. Men du skal ikke være nærig med gruset når du ligger drænet. Det er nemmere i grus og få det lagt korrekt


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis