er det bærende vinduer

har været ude og kigge på et hus fra 1971 hvor vinduerne trænger til at blive skiftet. det kan jeg selv gøre uden store problemer.  men så læste jeg en masse på nettet om bærende vinduer fra huse bygget i 60 og 70erne. 

er der nogen der kan se om dette er bærende vinduer eller ej. ejendomsmægler vidste selvfølgelig ingen ting. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at søge på kommunens hjemmeside. I de fleste kommuner kan du i deres byggesagsarkiv finde tegningerne på bygningerne - helt frit på nettet. I andre kommuner skal man henvende sig på borgerservice, men hjemmesiden fortæller sikkert hvordan.


Søren O

så fandt jeg nogle tegninger. det er bare ikke meget jeg kan forstå. prøver at smide dem op i håb om at der er nogen der kan forklare mig det.

nu når vi er igang er der så nogen der kan fortælle mig om væggen mellem køkken og stue er bærende.

Umiddelbart er det et fritbærende spærfag, -TOP type 7-15, TOP betyder "Træbranchens OPlysningsråd" og de udgav for mange år siden nogle pjecer med tegninger af spærfag, som på forhånd var godkendte. Men, for det første er der uoverensstemmelse om taget er 15 grader eller 20 grader. For det andet overstiger spændvidden de max 720 cm, som TOP's pjece siger.

Om vinduerne i facadepartiet, så prøv at kigge på mellemrummet mellem de to vinduer og mellem vindue og dør. I disse mellemrum placerede man tit et jernrør, som så bar remmen. Over alle de andre vinduer og døre er det blot murremmen, som bærer taget.


Venlig hilsen
Knud
Annonce

Væggen mellem køkken og stue er ikke bærende, da din tegning viser fritspændende gitterspær.

Vedr. vinduerne, så ser det, alt anden lige, ud til at de er bærende. Dine foto er taget i en skæv vinkel, så det ikke fremgår om der er søjle imellem vinduerne. På dit tegningskopi fremgår dimensionen ikke på remmen over vinduerne. Snit A-B vises kun halvt, hvad med at tage et kopi hvor snit A-B vises helt?

tegningerne er taget fra kommunen på www.weblager.dk

 har ikke andre.

Vedhæfter kopi fra Træbranchens Oplysningsråd, TRÆ 2-3, side 27

Her fremgår det at Type 7-15 har spændvidde op til 10,8 meter samt en hældning fra 15 gr til 24 gr.

Kan du måle dim på remmen, samt om det er limtræ eller alm træ? Så kan jeg lave en beregning, hvor meget remmen bærer.

Vinduerne kan evt. også bidrage til bæringen, ved at de er "skruet" sammen, det forudsætter dog at vinduerne er understøttet under samlingen.

har desværre ikke mulighed for at måle remmen da det er et hus som vi har været ude og kigge på... kan måske måle op derude når jeg tager ud og kigger på det igen.

de løse vinduer altså enkelt vinduerne. kan de virkelig være bærende i rammen kun.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis