Driftsomkostninger: Varmepumpe / Gulvvarme i værksted?

Planlægger at jævne mit nuværende isolerede "udhus" i forlængelse af carport og genopbygge i ny udvidet form på knap 30 kvm. Isolering 150 mm.

Af hensyn til værktøj m.m. skal det være frostfrit. Officielt kommer temperaturen ikke over 5 grader ved opvarmning - med risiko for at regulering ikke helt præcis, kan temperaturen ligge omkring de 10 grader ;-)

Jeg har en 5kW varmeblæser til at hæve temperaturen til et komfortabelt niveau når der arbejdes i "udhuset" (værkstedet).

Overvejer 2 muligheder for at hold basis temperaturen: gulvvarme (radiator udelukket grundet manglende vægplads) eller luft-luft varmepumpe.

Bor i nærheden af Aalborg og har derfor relativ billig fjernvarme.

Anlægsomkostningerne ved de 2 løsninger er næsten underordnet når "proppen er af flasken". Det vigtigste er den rigtige løsning på lang sigt (varmepumpen har en fordel med hensyn til hurtigt at få temperaturen op) og driftsomkostningerne er derfor nok den vigtigste parameter.

Hvad er billigst i drift gulvvarme eller varmepumpe (ved konstant temperatur på 5-10 grader)?

Mvh Steen


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke hvordan fjernvarme afregnes i Ålborg, men hvis det er pr. Kbm. så lad returvandet cirkulere igennem en radiator, det er gratis varme. Jeg ser godt at der ikke er plads til en sådan, men med gratis grundvarme var det måske alligevel en løsning.

Om sommeren bruges der ikke videre med fjv. så der varmes ikke noget af betydning, når du når vinter og forbruget stiger i huset så får du til gengæld varme i skuret



 

Gulvvarme er meget træg varme , det er ikke noget man lige tænder for og så bliver der varmt , og så er der som regel en dårlig virkningsgrad , da en del af varmen forsvinder ned i jorden , men en luft/luft varmepumpe er måske løsningen...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det billigste og hurtigste må være en calorifære eller fancoil på fjernvarmen.

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-radiator-luft-radiator-fancoil-luft-radiator-59-kw-hojre-tilslutning-354330069


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis