samling af stikdåse med 8 udtag

Hej

Jeg var så dum at købe denne uden ledning https://www.av-cables.dk/stikdaase-...-hvid.html :

Nu hvor jeg kigger igen, kan jeg se at nøjagtigt samme stikdåse også kan leveres med ledning... Nå, men jeg har så åbnet fætteren + jeg har åbnet et jord-stik og fandt et gammelt kabel jeg var tæt ved at montere.

Spørgsmål til lovlighed: Men det er 1,5 mm2 og det tror jeg er mere end der er i væggen. Jeg tror jeg skal bruge et 3-leder kabel 0,75 mm2. Jeg tror at det måske er ulovligt at have et tykkere kabel udenfor, fordi i tilfælde af kortslutning så er det svageste led i væggen? Eller kan man frit bruge det 1,5 mm2 kabel - fuldt lovligt?

Ellers må jeg i byggemarkedet og købe et nyt kabel i morgen... 

Spørgsmål til farver i jordbenet: Det kabel jeg har nu har gul/grøn leder (jord) + lyseblå og grå farve. Jeg googlede lidt og fandt ud af at lyseblå normalt er nul. Dvs. den grå leder er fase. Fra side 12/24 i denne PDF: https://www.sik.dk/content/download...ikkert.pdf ser det ud til den blå ledning (nul) er til venstre i jordbenet, dvs. til højre må være fase. Det har selvfølgeligt ingen betydning om jeg bytter rundt på nul/fase og jeg har altid tidligere været ligeglad - men er det mest korrekt hvis jeg gør det som illustreret i den pdf, med blå/lyseblå til venstre?

Det ville være superfedt at få afklaret disse ting, så jeg ved det til en anden gang, på forhånd tusind tak!




Her er min signatur...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fint at bruge 1,5 mm2 ledning. Ledningerne i væggen skal også 1,5 mm2. Det ikke tilladt med tyndere inden faste installation. Du har selv fundet ud af hvordan det bør være tilsluttet, så gør det.


Søren O

13A kræver også 1,5mm2. Hvis du har lavet en 16A installation med 1,5mm2 kabel kan du godt få problemer, den slags kræver 2,5mm2 

Men ja mange forlængerledninger er lavet med 0,75 men det er heller ikke altid smart hvis man sætter noget tilpas kraftig på dem i lang tid af gangen 


Ask

Lige for at præcisere 1,5 mm2 FAST installation eller 0,75 mm2 bevægelig ledning  => 13A sikr 

2,5 mm2 fastinstallation eller 1,5 mm2 bevægelig => 16 A sikringer. 

Så kan man spørge sig selv om hvorfor der altid er større krav til fast installation ?? Det bunder i at man regner den bevægelige for at ligge mere frit, så varmeafledning er bedre. Et fast kabel kommer jo let til at sidde i en rille i væggen, eller på et stykke gemt i isolering. Derfor skal de være et nummer tykkere.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
askholme skrev den 07-10-2018 15:53:06

13A kræver også 1,5mm2. Hvis du har lavet en 16A installation med 1,5mm2 kabel kan du godt få problemer, den slags kræver 2,5mm2 

Men ja mange forlængerledninger er lavet med 0,75 men det er heller ikke altid smart hvis man sætter noget tilpas kraftig på dem i lang tid af gangen 

Ok, tak - det er nu bare en alm. 10 A installation. Jeg skal bruge stikdåsen under mit skrivebord og langt de fleste udtag er til små adaptere, mobil-ladere mv. De skriver at selve stikdåsen i sig selv er 16A/250V, men der burde jeg nu ikke komme op. Måske en skærm + pc er det største strømforbrugere, resten er små ladere osv... Det er fint at jeg kan bruge mit kabel, så er jeg sikret...

ev elmand skrev den 07-10-2018 18:06:13

Lige for at præcisere 1,5 mm2 FAST installation eller 0,75 mm2 bevægelig ledning  => 13A sikr 

2,5 mm2 fastinstallation eller 1,5 mm2 bevægelig => 16 A sikringer. 

Super, tusind tak! Men så passer det jo rigtigt fint med 16A/250 V stikdåse og 1,5 mm2 bevægelig kabel, også til 16A. Selve installationen er vist 10 A, men det betyder jo bare at sikringen ryger først, det burde være ok, i mine øjne...


Så kan man spørge sig selv om hvorfor der altid er større krav til fast installation ?? Det bunder i at man regner den bevægelige for at ligge mere frit, så varmeafledning er bedre. Et fast kabel kommer jo let til at sidde i en rille i væggen, eller på et stykke gemt i isolering. Derfor skal de være et nummer tykkere.

Super, tusind tak for forklaringen også :-)


Her er min signatur...
Annonce

Hvis du ikke har monteret din stikprop, så er gulgrøn jord, og i midten. I stikontakten er fasen til venstre, der hvor du monterer den grå. I højre side monterer du så den lyseblå, nu vi er i gang med at pinde det ud.


fase

Ja, eller som trådstarter har med i sit første indlæg, det udmærkede link fra Sikkerhedsstyrelsen. Men Fabrin, det er rigtigt som du skriver, fasen er til venstre i stikkontakten når man ser ind på den - en rigtig god huskeregel.


Søren O

Huskeregel:  Live = Left


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Hej igen - ja, det var lige nøjagtigt det jeg også var en smule usikker på, jeg tænkte at jeg godt kunne tænke mig at lave det helt rigtigt denne gang i stedet for at det var tilfældigt hvilken farve der blev fase/nul (som jeg plejer - ihvertfald tidligere). Jeg fik det ikke lavet i går aftes, men laver det i aften - der kom bl.a. Kim Larsen osv, det tænkte jeg at jeg måtte se... Tusind tak :-)



Her er min signatur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis