Garagen fundament

Hej

Jeg står og skal lave en forhåbentlig frostfri garage, som skal bruges til opbevaring og værksted.

Der står en garage i forvejen, hvor jeg har tænkt mig at løfte den lidt op med donkraft, så der bliver plads til at arbejde på gulv og sokkel. På nuværende tidspunkt står væggene på et punktfundament, og der er bare grus indeni.

Jeg vil som sagt gerne have et isoleret fundament, så det kan holdes frostfri med en Sola vent eller lignende, men er ikke helt sikker på hvad der er den bedste løsning.

Jeg har denne skitse med 3 forskellige løsninger.


(Markeret/Grå) = Armeret Beton

(Hvid/Blank) = Trykfast isolering

Da jeg lidt skal arbejde under en eksisterende garage, tror jeg at det bliver svært at komme til med en mini-graver, og derfor vil jeg gerne slippe for at grave 90cm ned til frostfri dybde. Garagen er ca. 3x7 meter, så den samlede mængde beton jeg har brug for er tæt på det minimale man kan bestille fra en vogn. Derfor vil jeg gerne have en monolitisk støbning.

Er det virkeligt nødvendigt at grave ned til frostfri dybde? Er der noget problem med den første, hvor det så kun er 50cm? Hvilken ville i anbefale?

VH Rød Bygge

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis jeg forstår det rigtigt?

Du vil beholde dine punkt fundamenter, Løfte garagen og støbe nyt fundament mellem punkt fundamenterne? 

Hilsen Martin.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Og så er der også 2 endnu nemmere løsninger, med mindre grave arbejde.

grunden til man graver til frostfri dybde er at den ikke skal stå og løfte sig og dale når der går frost i jorden.. 

Det er næppe hvert år der er frost ned til 50 cm dybde, nok ikke særlig tit, men hvad når det sker?? jeg har ikke svaret på det, men jeg står selv for at skulle lave en garage med fundament, og hvis jeg kunne undgå at grave ned til 90 cm ville jeg være glad


EDIT: jeg fandt selv svaret :

Som nævnt tidligere, så er det vigtigt, at fundamentet placeres i en frostfri dybde. Det betyder, at fundamentets underkant skal være minimum 90 cm. under terræn, eftersom det er hvad, der tolkes som frostfri dybde her i Danmark. Hvis ikke dit fundament ligger minimum 90 cm. under terræn, så vil det – som overtalt tidligere – kunne ende med at gå meget galt, da den jord, der befinder sig under selve fundamentet kunne fryse til.

Frossen jord fylder mere – det ved du med garanti godt, men ved du også, at jorden efterfølgende sætter sig, når det bliver plusgrader og tørvejr, hvilket kan resultere i, at du kan se såkaldte sætningsskader på din bolig. 

Det jeg tænker er at når garagen kun er 3x7 meter, så er det jo et relativt lille stykke jord. Så min teori er at hvis jeg sørger for at armere ordenligt, og lave den i en god tykkelse, så vil den ikke revne, men blot måske bevæge sig lidt op, i tilfælde af hård frost, og så falde lidt ned igen når frosten er ovre.

Annonce

men behøver du fuldt fundament, en anden løsning kunne være at grave ud mellem punkt fundamenterne og sætte eternitplader 60 cm ned, isolering på den indvendige side, og isolering under belægningen, som kunne være fliser oven på grus, eller betongulv.

rødbygge skrev den 08-10-2018 21:23:34

Det jeg tænker er at når garagen kun er 3x7 meter, så er det jo et relativt lille stykke jord. Så min teori er at hvis jeg sørger for at armere ordenligt, og lave den i en god tykkelse, så vil den ikke revne, men blot måske bevæge sig lidt op, i tilfælde af hård frost, og så falde lidt ned igen når frosten er ovre.

 Det kan godt være du har ret, men jeg tror næppe du får nogen til at sige: ja det sker der intet ved, det gør du bare.. 

Det kan godt være det virker, men hvis det ikke gør, er det dig der står med håret i postkassen :/

Det er selvfølgelig også en mulighed. Jeg er bare mest til at have en god beton kan hele vejen rundt så jeg kan få tætnet godt til væggen.

jeg rev en gammel træ garage ned på min grund lige efter vi flyttede ind i vores hus, den havde stået der på punktfundament siden 1965, og da jeg fjernede de punktfundamenter blev jeg da lidt overrasket, den gik kun 20-30 cm ned i jorden.

nu var det jo punktfundamenter og garagen var lavet af træ, så de kan godt løfte sig og falde lidt uden bygningen falder sammen, træet vil bare give sig lidt, men jeg ville ikke prøve det samme med et fuldt fundament.

men jeg vil ikke spå, det lader jeg folk med viden på området om  

Nogle andre der har erfaring med at lave gulv uden sokkel til frostfri dybde?

Ved ikke om jeg fik sagt det, men garagen er bare lavet af træ, så det er ikke fordi at soklen skal bære noget stort pres.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis