Fra vandret vinduesplade til skrå

Følg tråden
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Hvis vinduespladen ikke skal rage ud over murkanten, laver du den på stedet, som er i vinduesåbningen, så behøver du ingen form eller skabelon. 

fase
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg ville nok lave den noget mere skrå end det der er lagt op til nu. Det gøres ved at hugge måske  2/3 væk af mursten rulleskifte, og så skrå opefter. Så spændes et bræt vandret uden på mursten således at brættets kant er 1-1,5 cm over den afhuggede kant på mursten. De rå sten fugtes godt og du kan pudse op med mørtel og cement. Husk at første tynde lag skal "tværes" godt ned imod stenene så der bliver godt vedhæftning. 

. Blanding 5 : 1

Brættet foran bruges til at lave forkant lige og så kan du bruge vindueskarm som lineal til den inderste kant. Din afretter bræt tildanner du så den har et lille ( ca. 1 cm ) hak, som kan køre over vindueskarm, og den pudsede overflade ender lige op i falsen. 

Når det er trukket nogenlunde af med afretter bræt lader du det hvile 1 - 2 timer før du kommer med pudsebræt. Hvis ikke den færdige struktur er fin nok må du efter nogle dage give det noget sandspartel. 

Det bliver ikke pænere med mdf eller gerikt ramme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Kanmandet
Kanmandet
Postnr: 7000
Kanmandet Kanmandet Trådstarter

Tak for svarene. Ja, jeg ville også hellere have bundfladen lidt mere skrå, men da det ikke er mursten, men sådan noget sort lecabeton, skal jeg hugge i det og det HAR  jeg prøvet, da vi væltede en væg. Derfor var jeg glad, da der under forkanten af den gamle bundplade var et vandret brædt, som jeg kunne tage væk. Og så må jeg nøjes med den skrå vinkel det nu kan give.

Ja, jeg vil helst støbe på stedet. Som det ses på billedet har jeg skrællet filttapetet af, så jeg senere kan få en pæn afslutning, når jeg efter sandspartling igen klistrer tapet i lysningen og bunden.

Når lysten driver værket
Kanmandet
Kanmandet

Må nok i byen efter støbemateriale. Stolpebeton er sikkert for grov?

Ingeborg

Når lysten driver værket
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Med leca er det da endnu lettere at hugge af. En fladmejsel og en god hammer. Når man er i gang skal man lave det som man ønsker i fremtiden, selv om det betyder 1 - 2  timer arbejde mere. 

Du skal naturligvis dække gulvet af, men det skal du alligevel da du helt sikkert vil tabe lidt mørtel / sokkelpuds.

m.v.h. Erik
Kanmandet
Kanmandet

Det er nogle dage siden jeg blv færdig. Pudsede op med beton, lod det første lag tørre og kom så et lag mere på inden jeg glattede ud med mit afretterbrædt. Dagen efter så jeg at der var buler i skråningen, fordi vinduesrammen havde nogen store huller, hvor vinduespladen var sat fast med søm og mit afretterbrædt slog et slag disse steder. Nå, frem med hammeren og rette af, så sidste lag med sandspartel kunne give alle fire sider den sidste finish. 

Lysningerne var tapetserede, så jeg skar tapetet frit 3 cm inde i lysningerne, og trak det forsigtigt af ud til kanterne inden jeg limede det forsvarligt på igen. Da det var tørt skar jeg det iike af langs kanterne, men sleb det af med sandpapir korn 180. Det blev en fin overgang mellem puds og tapet langs kanterne. 

Træværket blev slebet og malet efter alle regler, lysningerne malede og resultatet blev som jeg havde håbet på.

Tak for hjælpen.

Ingeborg

Når lysten driver værket
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Fin tilbagemelding.

m.v.h. Erik
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
Fin tilbagemelding.

Det tilslutter jeg mig.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.