Fra vandret vinduesplade til skrå

Vi har en stribe højtsiddende vinduer på nordsiden af vores 70'er hus.

De har alle grimme sorte laminatvinduesplader, som man heldigvis ikke kan se, fordi de sidder så højt oppe. En række af disse vinduer har tidligere været til at åbne, men vi har fuget dem til, bortset fra 2 vinduer. 

Vinduespladerne er vandrette og det er også ok for de 3 vinduer, som er placeret over højskabe i en skabsgang. 1 vindue i badeværelset fik fliserne, der danner vindueskarm lagt med hældning nedad. 1 vindue i gæstetoilettet har jeg selv for 10-12 år siden lagt på skrå ved at banke noget af væggen (sådan noget sort lecaagtig stads)og pudset det op i flere lag. Det er helt ok.

Nu vil jeg gerne kunne åbne et vindue ude i entreen, for at kunne lave gennemtræk uden at skulle have fordøre til at stå åben. Men..... der er tapetseret rundt omkring vinduet og jeg er meget i vivl m, hvordan jeg får lavet en fin indramning og om jeg skal lave nye lysninger af MDF (males). Problemet er om der skal en yderligere billedramme omkring, eller om jeg skal tapetsere skråning og lysningerne. Billeder vedhæftes.


Når lysten driver værket
Vi har en stribe højtsiddende vinduer på nordsiden... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis vinduespladen ikke skal rage ud over murkanten, laver du den på stedet, som er i vinduesåbningen, så behøver du ingen form eller skabelon. 


fase

Jeg ville nok lave den noget mere skrå end det der er lagt op til nu. Det gøres ved at hugge måske  2/3 væk af mursten rulleskifte, og så skrå opefter. Så spændes et bræt vandret uden på mursten således at brættets kant er 1-1,5 cm over den afhuggede kant på mursten. De rå sten fugtes godt og du kan pudse op med mørtel og cement. Husk at første tynde lag skal "tværes" godt ned imod stenene så der bliver godt vedhæftning. 

. Blanding 5 : 1

Brættet foran bruges til at lave forkant lige og så kan du bruge vindueskarm som lineal til den inderste kant. Din afretter bræt tildanner du så den har et lille ( ca. 1 cm ) hak, som kan køre over vindueskarm, og den pudsede overflade ender lige op i falsen. 

Når det er trukket nogenlunde af med afretter bræt lader du det hvile 1 - 2 timer før du kommer med pudsebræt. Hvis ikke den færdige struktur er fin nok må du efter nogle dage give det noget sandspartel. 

Det bliver ikke pænere med mdf eller gerikt ramme.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for svarene. Ja, jeg ville også hellere have bundfladen lidt mere skrå, men da det ikke er mursten, men sådan noget sort lecabeton, skal jeg hugge i det og det HAR  jeg prøvet, da vi væltede en væg. Derfor var jeg glad, da der under forkanten af den gamle bundplade var et vandret brædt, som jeg kunne tage væk. Og så må jeg nøjes med den skrå vinkel det nu kan give.

Ja, jeg vil helst støbe på stedet. Som det ses på billedet har jeg skrællet filttapetet af, så jeg senere kan få en pæn afslutning, når jeg efter sandspartling igen klistrer tapet i lysningen og bunden.





Når lysten driver værket

Må nok i byen efter støbemateriale. Stolpebeton er sikkert for grov?

Ingeborg


Når lysten driver værket

Køb en pose sokkelpuds.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Med leca er det da endnu lettere at hugge af. En fladmejsel og en god hammer. Når man er i gang skal man lave det som man ønsker i fremtiden, selv om det betyder 1 - 2  timer arbejde mere. 

Du skal naturligvis dække gulvet af, men det skal du alligevel da du helt sikkert vil tabe lidt mørtel / sokkelpuds.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er nogle dage siden jeg blv færdig. Pudsede op med beton, lod det første lag tørre og kom så et lag mere på inden jeg glattede ud med mit afretterbrædt. Dagen efter så jeg at der var buler i skråningen, fordi vinduesrammen havde nogen store huller, hvor vinduespladen var sat fast med søm og mit afretterbrædt slog et slag disse steder. Nå, frem med hammeren og rette af, så sidste lag med sandspartel kunne give alle fire sider den sidste finish. 

Lysningerne var tapetserede, så jeg skar tapetet frit 3 cm inde i lysningerne, og trak det forsigtigt af ud til kanterne inden jeg limede det forsvarligt på igen. Da det var tørt skar jeg det iike af langs kanterne, men sleb det af med sandpapir korn 180. Det blev en fin overgang mellem puds og tapet langs kanterne. 

Træværket blev slebet og malet efter alle regler, lysningerne malede og resultatet blev som jeg havde håbet på.

Tak for hjælpen.

Ingeborg



Når lysten driver værket

Fin tilbagemelding.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fin tilbagemelding.

 Det tilslutter jeg mig.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også